נשים
נשיםיוני קמפינסקי

מנתונים שהתפרסמו לאחרונה בדו"ח הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, ניתן ללמוד על שינויים ומגמות במצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל.

הדו"ח כלל ניתוחים דמוגרפיים, בחינת תרומת העסקים לכלכלה הישראלית, נתוני פריון ורווחיות ועוד, אך החלק המעניין ביותר בדו"ח נמצא דווקא בפרק המגדר.

מהמסמך עולה כי למעלה מ-70% מהעסקים הקטנים והבינוניים בארץ הם בבעלות גברים. יחד עם זאת, באזור השומרון והבקעה המצב שונה. מסתבר שיש הרבה יותר נשים עצמאיות בשומרון ובבקעה מאשר באזור תל אביב והמרכז.

סניף ''מעוף'' באריאל, המרכז את פעילות משרד הכלכלה והסוכנות לעסקים קטנים ובינויים באזור יו"ש ובקעת הירדן, סייע בשנתיים האחרונות למאות עסקים, רבים מהם בבעלות נשים.

"מניתוח פעילות הסניף בקרב בעלות העסקים באזורנו עולה כי הסיבות בגינן תעסוקת נשים עצמאיות באזור יהודה ושומרון היא הגבוהה ביותר בארץ נובעת כתוצאה מרמה סוציו-אקונומית גבוהה, השכלה, יצירתיות וצורך של הנשים לקחת חלק בכלכלת הבית", אומר נצר וינטר, מנהל ''מעוף'' באריאל.

"כשמשלבים את הנתונים הללו יחד עם היצע משרות נמוך, פערים מנטליים וגיאוגרפיים ממרכז הארץ, ברור כי קיים צורך ורצון אצל הנשים ביו"ש ליזום ולהקים עסקים אולם הוא מגיע יחד עם קושי, חסמים ואתגרים רבים. אנחנו מנסים להתמודד עם החסמים ולתת מענה לאתגרים הרבים", סיפר.

בין נתוני המחקר ניתן היה לראות גם כי ההכנסה הממוצעת של עצמאיות נמוכה בשיעור של עד 60% מהכנסתם של הגברים העצמאיים בישראל. ב''מעוף'' החליטו להרים את הכפפה ולהתחיל ''לחנך'' נשים לבקש תגמול הולם עבור עבודתן.

לשם כך יזמו ב''מעוף'' מספר כנסים לנשים עצמאיות. "השומרון והבקעה הם פריפריה גיאוגרפית אך גם מנטאלית", הסביר וינטר. "במעוף נותנים כלים כיצד לצמצם את הפער הזה. לדוגמא, עסק שמוכר מוצרים יכול לפתוח חנות אינטרנטית ולשלוח את מוצריו לכל מקום בארץ ובעולם".

"הדור המייסד של מתיישבי יו"ש מסר את נפשו על הקמת ההתיישבות, תפקידנו - לאפשר בו את החיים", הוא מסכם.