במה הוא עסוק? יעלון
במה הוא עסוק? יעלוןצילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

מתוצאות ''מדד השלום'', הסקר החודשי של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה, עולים כמה נתונים מעניינים באשר לנושאים שעל סדר היום במדינת ישראל.

על רקע היוזמה הצרפתית לכינוס ועידה בינלאומית עולה מהסקר כי 70% מהישראלים תומכים בפגישה בין אבו מאזן לנתניהו, זאת לעומת 27% שמתנגדים לכך. גם בקרב מצביעי הימין, 46% תומכים בקיום הפגישה.

בנוסף, רוב הישראלים (62%) תומכים במו"מ בין ישראל לרשות הפלסטינית, אך 29% בלבד מאמינים שמהלך של משא ומתן יוביל לשלום בשנים הקרובות.

בנוגע לאמירתו של אבו מאזן לפני כשבועיים, כי העביר מסר שברצונו להיפגש עם נתניהו אך לא נענה, נמצא כי רוב הישראלים (63%) אינם מאמינים להצהרה זו. בקרב יהודים בלבד, חלקם של הספקנים מטפס ל-72%.

מצביעי ישראל ביתנו והליכוד תומכים ב''היפרדות'' נוסח הרצוג

על רקע העימותים הפנימיים במפלגת העבודה ובאופוזיציה לגבי אמירתו של יו"ר המחנה הציוני הרצוג, כי "יש להיפרד מכמה שיותר פלסטינים כמה שיותר מהר ולהקים חומה בין ירושלים לכפרים הפלסטינים הסמוכים לה", ענו 41.5% שהם מסכימים עם מדיניות זו, לעומת 52% המתנגדים לה.

בתוך הציבור היהודי, תמונת המצב משתנה כש-49% תומכים במדיניות זו לעומת 44% שמתנגדים לה. בקרב תומכי המחנה הציוני, ישנו רוב דחוק המתנגד לאמירה זו (49% לעומת 43%). עוד נמצא כי בקרב מצביעי ישראל ביתנו והליכוד (78% ו-64% בהתאמה) ישנה התמיכה הגבוהה ביותר בעמדה זו, בעוד שאצל מצביעי מרצ והבית היהודי נרשמה ההתנגדות החריפה ביותר (75% ו-55% בהתאמה).

הרוב עם בנט

רוב של 51% מהנסקרים הסכימו עם הטענה כי מוצדקת הביקורת של השר בנט כנגד שר הביטחון יעלון וראש הממשלה נתניהו כי מדיניותם כלפי הפלסטינים אינה תקיפה ויעילה מספיק, לעומת 43.5% שלא הסכימו. בהקשר זה, עולה אחוז התמיכה בקרב המגזר היהודי בעמדתו של בנט לכדי 58%.

העולם נגדנו

על רקע הביקורת הבינלאומית על מדיניות ישראל באיו"ש, טענו 74.5% מהנשאלים כי הביקורת בקהילה הבינלאומית לא מביאה בחשבון במידה שווה את האינטרסים הלאומיים של הישראלים והפלסטינים (בקרב המגזר היהודי בלבד, מספר זה מזנק ל-82%).

בהמשך לכך, 49.5% מהנסקרים, סבורים כי ישראל לא צריכה להתייחס ברצינות לביקורת של הקהילה הבינלאומית בנושא זה. 50% מהנסקרים סבורים, כי ישנם סיכויים גבוהים שהקהילה הבינלאומית תפעיל לחצים ממשיים על ישראל בכדי להביא לעקירת יהודה ושומרון (לעומת 33% שסבורים כי לחצים ממשיים כאלו לא יופעלו בשנים הקרובות).

עוד עולה, כי 40% מהנשאלים, הסכימו שאם יימשך המצב הנוכחי, הקהילה הבינלאומית תתייחס לישראל כמדינת אפרטהייד.

סיפוח וקיפוח

הציבור היהודי חלוק בשאלה האם הגיע הזמן שישראל תספח רשמית את כל השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים ונמצאים בשליטתה. כמחצית מהישראלים (52%), לא מסכימים עם הטענה כי, "הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא אולי לא נוח אבל אפשר להמשיך בו עוד שנים רבות מבלי שהדבר יפגע בביטחונה ובקיומה של ישראל", זאת לעומת 41% שהסכימו איתה.

עוד עולה, כי 58.5% מהנסקרים סבורים שהשליטה הממושכת של ישראל באיו"ש אינה מונעת ממנה להיות דמוקרטיה אמיתית.