רוואבי
רוואביצילום: תנועת רגבים

בג"ץ דן אתמול (שני) בעתירת תנועת ''רגבים'' נגד סלילת כביש ועבודות פיתוח לא חוקיות שמבצעת חברת הבניה של העיר רוואבי.

בעקבות העתירה הופסקה הסלילה הבלתי חוקית של הכביש, ובמהלך הדיון הצהירה חברת רוואבי בפני בית המשפט כי העבודות לא יחודשו עד לאישור התוכניות.

במסגרת העבודות על בניית העיר הממוקמת בשטח שבשליטת הרשות הפלשתינית, החלה חברת רוואבי בהכשרות קרקע וסלילת כביש לעבר אחת משכונות העיר.

כביש זה יוצא מדרך הגישה המרכזית לעיר, ומחבר את מרכז העיר עם השכונה החדשה. העבודות התבצעו תוך זליגה מתחומי העיר לאיזור הנמצא בשליטה ישראלית מלאה לכיוון היישוב היהודי הסמוך עטרת. 

במהלך העבודות נסלל כביש גישה לא חוקי והכשרות קרקע שונות, חלקן על גבי אתר ארכיאולוגי. עם תחילת העבודות פנתה תנועת רגבים למנהל האזרחי בדרישה למנוע את המשך העבודות.

כביש הגישה לעיר הערבית עובר בסמוך לגדר היישוב עטרת (צילום: רגבים)
כביש הגישה לעיר הערבית עובר בסמוך לגדר היישוב עטרת (צילום: רגבים)

בתחילה טענו במנהל האזרחי כי תא השטח בו נסלל הכביש איננו תחת שליטה ישראלית, אולם לאחר ש''רגבים'' עתרה לבג"ץ הודו במנהל האזרחי כי מדובר בשטח C ובעקבות העתירה הוצאו צווי הריסה להכשרות הקרקע ועבודות הפיתוח. 

לקראת הדיון שהתקיים אתמול הודיע המנהל האזרחי כי חברת רוואבי בשיתוף המנהל האזרחי מקדמים תכנית מתאר שתלבין למפרע את הכביש הבלתי חוקי שנסלל על אדמות פרטיות. במהלך הדיון הצהירה חברת רוואבי בפני בית המשפט כי העבודות לא יחודשו עד לאישור התוכניות, אולם במנהל האזרחי לא ציינו כמה זמן צפוי להימשך התהליך. 

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, דרשה מהמנהל האזרחי להצהיר על הערכת זמנים. "התיק הזה קצת מתגלגל, ראינו את כל ההיסטוריה שלו, מתי נגיע לתכל'ס?", אמרה נאור לעו"ד רועי שוויקה מפרקליטות המדינה. "כל פעם אמרתם 'הנה הנה', והנה לא הגיע. אני שואלת על לוח זמנים צפוי, מה שכרגע זה לא בסדר". 

בתום הדיון הוחלט כי בכפוף להתחייבות חברת רוואבי, היא תימנע מהמשך העבודות במקום, ויתקיים דיון נוסף בעתירה בעוד חצי שנה על מנת לבחון את התכנות הליכי התכנון והתקדמותם. 

"בית המשפט קבע כי כאשר יש אופק תכנוני נראה לעין, אין צורך להיחפז ולהרוס – אלא להעניק פרק זמן הולם וסביר שיאפשר הליכי תכנון, הסדרה והיתרי בניה", אומר עו"ד בועז ארזי מתנועת רגבים. "אנחנו מצפים שההבנה הזו, שמגלה בית המשפט, תבוא לידי ביטוי כלפי כלל המגזרים".