ירקות
ירקותצילום: נתי שוחט. פלאש 90

ועדת הבריאות אישרה היום (שלישי) תקנות שהגישו שרי החקלאות והבריאות, לפיהן יופחתו הרמות המותרות של חומרי הדברה במזון ובתוצרת חקלאית.

 16 חומרים, בהם אנדוסולפן, נאסרו לחלוטין לשימוש, וב-20 חומרים נוספים, כמו זרחנים אורגניים, צומצם השימוש באופן משמעותי. במקביל אושרו חומרים חליפיים הנחשבים לידידותיים יותר לאדם ולסביבה.

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן, הודיעה במהלך הדיון כי תתמוך באישור התקנות, אולם מחתה על המשך התרה חלקית של שימוש בזרחנים אורגניים וקראה להחמיר עוד את התקנות, לפי הסטנדרטים החמורים ביותר בארה"ב ובאירופה.

"האגס והבצל, לדוגמה, סופגים כמויות חומרי הדברה גדולים באופן משמעותי. לבצל הירוק מותר שימוש באזוקסיסטרובין ברמות 15 חלקים למיליון, לעומת אבטיח שמקבל 0.01. לאגס מאושרות רמות גבוהות פי 20 של אזוציקלוטין לעומת עגבנייה. גם עשבי התיבול כמו עירית ושמיר סופגים כמויות חומרים גבוהות באופן משמעותי. לא אכפת לי שיהיו פחות אגסים או שייראו פחות טוב, העיקר שבריאות הציבור תישמר", הוסיפה.

בתגובה אמרה טוקסילוגית ראשית במשרד הבריאות, ד"ר תמר ברמן, "אנחנו מעוניינים שכמות הפירות והירקות תהיה גדולה ותיראה טוב, על מנת לעודד את צריכתם למען בריאות הציבור".

מנהלת הרישוי של "אדמה מכתשים", ליאת לביא, ציינה כי בעשבי תיבול יש שמנים אתרים שסופחים את החומרים. "באירופה יש רמות הרבה יותר גבוהות מזה", אמרה.

הממונה על פיקוח תכשירי הדברה במשרד החקלאות, אטל שפרוט, אמרה כי גם בארה"ב ובאירופה מותר שימוש חלקי בזרחנים אורגניים. "עשינו הערכת סיכונים מחודשת, עקבנו אחר הנהוג בעולם וצמצמנו את השימוש", הוסיפה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, סיכם את הדיון ואמר כי "למרות אישור התקנות, נקיים דיון נוסף בתוך 3 חודשים ובו יציגו המשרדים תכנית להפחתה משמעותית יותר של הזרחנים האורגנים. אין ספק שלא ניתן לבטל כליל את השימוש בחומרי הדברה, ויש לפעול בהתאם לתנאי האקלים והקרקע בישראל, אולם הוועדה בראשותי תפקח ותעקוב אחר עדכון התקנות".