עידן חדש. תא"ל טל קלמן
עידן חדש. תא"ל טל קלמןצילום: חן דמארי

ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן, השתתף היום (שלישי) בכנס החלל הבינלאומי, והתייחס לאתגרים העומדים בימים אלו בפני החיל.

"הידיד של היום יכול להיות האויב של מחר - חיל האוויר ערוך ללחימה כוללת ומסוגל לפגוע באלפי מטרות ביממה", אמר קלמן

לדבריו, "אנחנו מזהים חמש מגמות מרכזיות באתגרי חיל האוויר: ניתן לראות את היחלשותן של מדינות הלאום סביבנו. יש מדינות שנהפכות ללא רלוונטיות מבחינה מדינתית, כמו סוריה, ויש מדינות שיש בהן כיום יציבות אך לא ברור מה תהיה יציבותן בעוד מספר שנים. אנו רואים מעבר ממצב של לחימה צבא בצבא ללחימה בארגוני טרור שנמצאים בסביבה אזרחית וזה אתגר צבאי מדרגה ראשונה".

אתגר נוסף היא איראן שהדומיננטיות שלה הולכת וגוברת, הסביר קלמן. ''הסכם הגרעין הוא הזדמנות מצוינת מבחינתם להתאוששות כלכלית. המדינה הזאת מזינה משאבים ונשק שמגיעים לגבולותיה של מדינת ישראל. עסקאות נשק במאות מיליארדי דולרים המתרחשות במדינות הסובבות אותנו מזינות אותן בנשק בטכנולוגיות מזרחיות ומערביות, ברמה מתקדמת מאוד.

''קיים פה פוטנציאל לשחיקת הכח של צה"ל מול אויביו. נמכרים מטוסי קרב מהדגמים המתקדמים ביותר בעולם למדינות שנמצאות במעגל קרוב מאוד למדינת ישראל", ציין קלמן.

קלמן הוסיף, "אנחנו עסוקים יום יום בפעילות מבצעית אינטנסיבית מאוד: 'המערכה בין המלחמות' – מערכה יומיומית חסויה שמטרתה היא לדחות את הלחימה הבאה. הגדלנו את הקטלניות של חיל האוויר ליכולת תקיפה של אלפי מטרות ביממה, בכל מקום ובכל שעה. אנחנו בונים את החיל מהתווך התת-קרקעי ועד החלל. אנחנו לא יכולים לבנות את חיל האוויר רק כמענה לארגוני הטרור או כמענה למרוץ החימוש אלא נערכים בצורה כוללת לכל תפנית אסטרטגית ולכל אמל"ח שיופנה כנגדנו - בכל המתארים".

בהקשר זה ציין קלמן "בדצמבר ינחתו שני מטוסי ה-F-35  הראשונים, המביאים עימם את יכולות הדור החמישי המתקדמות ביותר בעולם. הגעת המטוסים תכניס את חיל האוויר לעידן חדש לחלוטין".