זיקה
זיקהצילום: רויטרס

מחלת נגיף הזיקה הינה מחלה המועברת על ידי יתושים המתבטאת בחום, פריחה, כאבי פרקים ואודם בעיניים.

המחלה לרוב קלה או ללא סימפטומים. במקרים נדירים, תיתכן הופעה של סיבוכים נוירולוגיים.

בנוסף, הדבקה במחלה זו במהלך הריון עלולה לגרום למומים נוירולוגיים. המחלה מתפשטת במהירות במרכז ודרום אמריקה (כולל האיים הקריביים), איי הים השקט, וקייפ ורדה לחוף במערב אפריקה.

עקב התפשטות המחלה, הכריז השבוע ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום בינלאומי. משרד הבריאות מחדד ומרחיב את ההמלצות לנוסעים למדינות אלו, וכן מעדכן את רשימת המדינות עם העברה פעילה של המחלה.

עיקרי ההמלצות:

  • לנשים הרות או שמתכננות הריון בתקופה הקרובה, מומלץ לשקול דחיית נסיעה לאזור עם הדבקה מתמשכת בנגיף זיקה.
  • לנוסעים למדינות אלו, מומלץ להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים כגון: מריחה של חומר דוחה יתושים, לבישת חולצות עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, כובע, ולינה בחדרים מרושתים ומרוססים או ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים.
  • יש להימנע מתרומות דם 28 יום מעזיבת האזור בסיכון. לאחר מכן אין מניעה לתרום דם, בכפוף לשאר ההנחיות החלות על תורמי דם.

בימים אלה מקיים משרד הבריאות דיונים עם גורמי המקצוע השונים לצורך גיבוש המלצות לנשים הרות ולילודים של אימהות ששהו באזור הסיכון במהלך ההריון . משרד הבריאות ממשיך לעקוב אחר המצב, ויעדכן על פי ההתפתחויות.

שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות מקיימים דיונים עם אנשי מקצוע בתחומים שונים: אפידמיולוגיה, גניקולוגיה, מומחים לרפואת העובר, מומחים למחלות זיהומיות, רופאי ילדים, בנק הדם ומעבדות, במטרה לגבש הנחיות מפורטות להתייחסות עבור אנשים השבים מארצות אנדמיות הנגועות בזיקה.