משה יעלון
משה יעלוןפלאש 90

בסביבתו של השר היו מי שרמזו כי קיים קשר בין ביטול ההגעה לכנס ובין תכנון קונקרטי להרס מבנים ביהודה ושומרון בימים הקרובים, וכן בהמשך לטיפול בעניין הבתים בחברון.

גורמים בהתיישבות אמרו ל'בשבע' כי על פי המידע שבידיהם, באחרונה הנחה שר הביטחון להרוס בזמן הקרוב עשרות מבנים ביו"ש, בהם גם מספר רב של בתי מגורים מאוכלסים שנבנו לפני שנים. "מדובר בעיקר על מבנים ביישובים הצעירים בשומרון, בבנימין ובגוש עציון. ראשי המועצות קיבלו בתקופה האחרונה רשימות מפורטות של המבנים ששר הביטחון הורה על הריסתם. מדובר בפגיעה קשה בהתיישבות, הנמצאת בשעה זו בתקופה קשה של טרור מסיבי", אומרים הגורמים.

גם בתנועת 'רגבים' מותחים ביקורת על התנהלותו של השר יעלון, שלא עולה בקנה אחד עם שורת הצהרות שהוציא יעלון בעבר, לפיהן יש לקדם פתרונות של הסדרה ואישור במקומות שבהם הדבר אפשרי, ולא ללכת למתווה של הריסה. "היינו מצפים משר הביטחון שלכל הפחות יפעל באופן שוויוני בסוגיית האכיפה על חוקי התכנון והבנייה", אומרים ב'רגבים'. "ביחס לכמות האוכלוסייה – הרי ששיעור הבנייה הבלתי חוקית בקרב האוכלוסייה הערבית בשטחי C הוא פי עשרה מזה שבמגזר היהודי. עם זאת, מדו"חות המנהל האזרחי עצמו עולה כי בשנים האחרונות רוב ככל האכיפה שמבצע המנהל האזרחי בקרב האוכלוסייה הערבית מסתכמת באלמנטים זניחים כגון סככות ופחונים, הכשרות קרקע או פריצות דרכים, ולא בבתי מגורים מאוכלסים".

דוברו של שר הביטחון אמר בתגובה כי "קורה שנכנסים אירועים בלתי מתוכננים בלוח הזמנים של שר הביטחון במדינת ישראל, המאלצים אותנו לבטל דברים שתוכננו מראש, כמו במקרה הזה. כל ספקולציה אחרת היא לא רלוונטית".

יו"ר העיתון 'בשבע', דודו סעדה, אמר בתגובה: "צר היה לי לשמוע על החלטת שר הביטחון לבטל את הופעתו ברגע האחרון, משיקולים זרים. אני רק מקווה שהוא לא ינצל את היעדרותו מהכנס כדי להרוס את ארץ ישראל. אני מזמין את הציבור לעקוב אחרי דיוני הכנס. 73 דעות נוספות ממתינות להשמיע את קולן על במת כנס ירושלים, יהיה מעניין ומרתק".

יעלון אמנם לא יגיע, אך בכנס שיתקיים בימים שני ושלישי בשבוע הבא צפויים להשתתף נשיא המדינה ראובן ריבלין, שרים מהליכוד והבית היהודי, יושב ראש האופוזיציה יצחק הרצוג, אישי ציבור, רבנים וכלכלנים בכירים במשק.