אריאל שרון
אריאל שרוןצילום: פלאש 90

רון שכנר, מי שכיהן כעוזרו של שר הביטחון שאול מופז בתקופת ראש הממשלה אריאל שרון ז''ל, שובר שתיקה ומספר על שאירע מאחורי הקלעים של דו"ח טליה ששון נגד המאחזים ביהודה ושומרון.

בעלון השבת 'יש"ע שלנו' המופק על-ידי מועצת יש"ע ראיינו את שכנר במדור מיוחד העוסק בימיה הראשונים של ההתיישבות במרחב דרום הר חברון. מעבר להתייחסות לפועלו ארוך השנים למען ההתיישבות שכנר התבקש גם להתייחס לדו"ח טליה ששון, אשר הוא נמנע מלדבר עליו שנים ארוכות.

הדו"ח נכתב ב-2004 לאור בקשתו של ראש הממשלה שרון, אשר ביקש מעורכת הדין טליה ששון לחבר דו"ח בנוגע למאחזים, שנה לפני תכנית ההתנתקות. הדו"ח שהוצג אז מתח ביקורת על שכנר בתפקידיו כמנכ"ל החטיבה להתיישבות וכעוזר שר הביטחון להתיישבות, שאישר את הקמת המאחזים והרחבות הישובים.

שכנר התייחס לממצא זה ואמר כי "באותה תקופה כשנכנסתי למשרד הביטחון הגשתי למופז דו"ח על המאחזים - עשינו סקר בסדר גודל של כשבעים מאחזים. צריך להבין שכשמדברים על מאחז בלתי חוקי, ישנן רמות שונות של אישורים ובסוף כל מאחז שהממשלה לא אישרה את הקמתו הוא בלתי חוקי.

"יש מעט מאוד מאחזים שלא הייתה להם התכנות כזאת – כאלו שיושבים על קרקע פרטית ערבית. זו הרי החלטה של בני אדם – עניין סובייקטיבי - אז זה היה יכול להיות כן. יש מאחזים שהיו ממש לקראת חתימה על התוכנית, הכל מוכן רק לחתום. ואני הצעתי להם שאת כל מה שאפשר להסדיר - להסדיר", אמר שכנר למראיינת חן גלעד.

בהמשך נגע שכנר ממש בפועלה של ששון ואמר "טליה ששון הייתה לפני כן בתפקיד של פליאה אלבק ועשתה בדיוק ההפך ממה שעשתה אלבק. חיברה גם היא דו"חות בנוגע למאחזים ביו"ש אך עשתה כל שביכולתה למנוע עקירה.

"שרון ידע בדיוק למה הוא הביא אותה את ששון", הוסיף שכנר והמשיך "והיא הביאה דו"ח על המאחזים שאומר בשורה התחתונה שאת כולם צריך לפנות ולגרש ולעקור.

"אני הייתי עוזר שר הביטחון להתיישבות ואני עסקתי בתוכניות. וניסיתי - נלחמתי על כל גבעה ועל כל קרוואן כדי שיאשרו והיא טענה שאני עשיתי דברים לא חוקיים. אני שמח להיות נאשם בהאשמה הזאת".