2,000 בני אדם השתתפו אמש (חמישי) בכנס הפיוט העולמי החמישי בבנייני האומה בירושלים בחסות עיריית ירושלים ובשיתוף ברית יוצאי מרוקו בישראל.

הכנס התקיים במעמד שר הפנים אריה דרעי וסגן ראש עיריית ירושלים דב קלמנוביץ שבאו לראות מופע מרגש, בניצוחו של הפייטן ליאור אלמליח ובהשתתפות מיטב הזמרים ואמני הפיוט המזרחי בהם אמיל זריהן, משה לוק, שמעון סיבוני, ואף האמן האורח עבד אלסאלאם סיפיאני שהגיע ממרוקו במיוחד לערב זה.

הערב מהווה את הפתיח של סמינר ברית יוצאי מרוקו בישראל שמתקיים פעמיים בשנה ובמהלכו שיעורים, הרצאות וקטעי תרבות המחוברים למורשת של יוצאי עדות המזרח.

השר דרעי אמר בתחילת הערב כי "אני רוצה להודות לד"ר שמעון אוחיון על כל מה שהוא עושה על מנת להכניס את המורשת שלנו בכל מיני כנסים ואירועים, ולברך את השר בנט על ההחלטה להקים ועדה בראשות האמן ארז ביטון וכן על הנכונות שלו להכניס את השפות והמורשת של יהדות המזרח אל תוך בתי הספר.

צילום: יח''צ
צילום: יח''צ


"ביקרתי היום בקברי צדיקים, ואני הולך להשקיע הרבה מאוד תקציבים במקומות אלו. אנחנו מנשקי המזוזות, אנחנו משתטחי הקברים, אנחנו אוהבי השירה, אנחנו אוהבי הבקשות, אנחנו חלק מעם ישראל, קבלו זאת והבינו זאת ורק כך עם ישראל יהיה עם אחד. כל כך נפגענו כשהקימו את אותה ועדה שייעודה היה למצוא אנשי רוח לשטרות החדשים, ועדה של 12 חברים כאשר המזרחי היחיד בה היה ערבי, ולא מצאו אף משורר או משוררת יוצאי עדות המזרח''.

יו"ר ש"ס הבהיר, "אמרו לנו לחכות לסיבוב הבא שיהיה עוד 15 שנה, אנחנו לא נחכה 15 שנה, בשיחה קשה ונוקבת שהייתה לי עם רה"מ נתניהו, החלטנו ביחד להוביל, למרות שזו סמכות של בנק ישראל, הוצאת שטרות של 500 שקל עליהם תהיה דמות שכולם יכירו. מי שלא רצה אותנו במאתיים שקל יקבל אותנו בחמש מאות".

יו"ר ברית יוצאי מרוקו בישראל, ד"ר שמעון אוחיון, אמר כי "כנס הפיוט העולמי מוכיח שיש עתיד למוזיקה ולזמר המזרחי, כאשר הערב עשיר ומלווה בכל כך הרבה סגנונות שבאו לידי ביטוי נראה כי הגיעה העת לעודד את פעילותם של מכלול הזמרים והאמנים הללו".

ליאור אלמליח, המפיק המוזיקלי של הערב, הודה לראש העיר ירושלים ניר ברקת ולשר אריה דרעי. ''כדי להביא את עבד אלסאלאם סיפיאני ממרוקו נתקלנו בקשיים עצומים אז אני רוצה להודות לאריה דרעי שר הפנים שסייע לנו רבות על מנת שהוא אכן יוכל להגיע לארץ. אני רוצה להודות גם לד"ר שמעון אוחיון שמקדם לא מעט אותנו ואת פועלנו בעולם הפיוט".