שריפת ספרי קודש
שריפת ספרי קודשצילום: ביטחון כרמי צור

ערבים הציתו בשבת ספרי קודש שהיו בבית הכנסת בגבעת שורק הצמודה לישוב כרמי צור בגוש עציון.

הגבעה נמצאת על קרקעות סקר, צופה על מקום מציאת גופות שלושת הנערים ומהווה מקום תפילה, טיול ופעילות ילדים ונוער יום-יומית. בית הכנסת עצמו הוקם על שמם של שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו באזור.

בישוב מציינים כי אין זו הפעם הראשונה בה שורפים מחבלים את המקום. "קשה להשלים עם העובדה שבלב הארץ מתרחש אירוע שמזכיר היסטוריה אפלה ביותר ואסור לשכוח כי פחות ממאה מטרים מפרידים בין הגבעה לבתי התושבים. ההגעה לשם היא הקדמה מסוכנת להמשך. צריך ואפשר לשים לדבר סוף", אמרו ביישוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה, "נמצה את הדין עם האחראים לפשע שנאה זה. אני מצפה מהקהילה הבינלאומית לגנות את חילול בית הכנסת שהוא תוצאה נוספת של ההסתה הפלסטינית הבלתי פוסקת".

דוידי פרל ראש המועצה האזורית גוש עציון אמר בצאת השבת כי "התמונות הקשות מעבירות צמרמורת בכל הגוף. אני בטוח כי ניצולי השואה שעברו את ליל הבדולח והקימו את גוש עציון לא חלמו שמראות אלו של ספרי קודש שרופים יתרחשו פה בארץ ישראל תחת שלטון ישראלי. ממשלת ישראל מוכרחה להכריע את ההתפרעות הערבית הפוכות בחיי אדם ובקדשי ישראל אנחנו מצפים להוקעה בינלאומית רחבה של פשע השנאה המזעזע", סיים פרל.

יושב ראש הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט הגיב, "תמונות ספרי הקודש השרופים בבית הכנסת לקוחות הישר מן הלילות האפלים ביותר בהיסטוריית עמנו. מערכת הביטחון צריכה לחקור את האירוע באופן מחמיר ולמצות את הדין עם המחבלים שביצעו אותו באופן חמור ביותר. מדובר בחציית קו אדום שאסור לנו להשלים איתה, ולא נעבור עליה לסדר היום".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם מסרה בתגובה, "שריפת בית כנסת וספרי תורה אינה דבר חריג ביישובים הסמוכים לכפרים ערביים. זה קורה בכל רחבי הארץ. המקהלה שפוצחת  בהלקאה  עצמית על כל גרפיטי שמתבצע בכפרים ערבים, נאלמת דום גם הפעם. המחזה שמזכיר תקופות קשות מעברו של העם היהודי חייב לעורר לא רק את אותם חוגים בימין או בציבור הדתי. להבדיל, שריפת מסגד לא היתה עוברת בשקט".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה "אסור לנו להשלים עם מראות מזוויעים כאלו כמו שריפת ספרי קודש. המחבלים שביצעו את השרפה הזאת רוצים לפגוע בנו כיהודים ולא משנה בכלל היכן נשב בארץ ישראל אני קוראת לראשי מערכת הביטחון לעשות הכל כדאי לתפוס את המחבלים במהירות האפשרית ולהעמידם לדין".

יושב ראש ש"ס, השר אריה דרעי, הגיב "התמונות הקשות של ספרי הקודש שרופים ומחוללים מעבירות צמרמורת וזעם בלב כל יהודי. חייבים לעשות הכל שמראות אלו המזכירים תקופות אפלות לא ישובו על עצמם. אני משוכנע שכוחות הביטחון יעצרו את הפורעים והם יובאו למשפט".

יו"ר יחד השר לשעבר אלי ישי הגיב "אם היה נגרם חילול מוזיאון אמנות בתל אביב, או כתובת גרפיטי נגד ערבים, היינו שומעים את אנשי השמאל משתוללים ומוחים. אבל כשמחללים ספרי קודש, דממה. איפה הם כל ארגוני השמאל הזועקים נגד גרפיטי נגד ערבים? כששורפים בתי כנסת, השמאל שותק. אני מצפה שהשמאל יגנה בחריפות את הפוגרום הפלסטיני נגד יהודים וחילול ספרי הקודש. הגיע זמן שיחליפו דיסקט".

נשיא המדינה ראובן ריבלין הגיב "מראות ספרי התורה החרוכים בגוש עציון מפלחי לב. הפגיעה בקודשי עמנו פוגעת עוד יותר כאשר היא מבוצעת במקום שהוקם לזכרם של אייל, גיל-עד ונפתלי ז״ל שנרצחו ביד אכזרית. משפחותיהם עושות מלאכת קודש בהנצחת הבנים למען אחדות ואהבת ישראל. אני סמוך ובטוח שכוחות הביטחון יביאו את המחבלים לדין במהרה".