שר שלום ג'רבי
שר שלום ג'רביפלאש 90

בערב השבת האחרונה התקיים באולם המתנ"ס במג'דל כרום כנס בחסותו של ראש המועצה המקומית ובו תקפו המשתתפים בחריפות את הצעירים בני הכפר שבוחרים לשרת שירות לאומי אזרחי.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ראש מינהל השירות הלאומי אזרחי, שר שלום ג'רבי, לאירוע המדובר ולתופעה הרחבה כולה של יחס עוין ותוקפני כלפי מתנדבי השירות במגזר הערבי.

על האירוע עצמו מספר ג'רבי כי ביום חמישי שיגרה מזכירתו של ראש המועצה במג'דל כרום הזמנה לכל התושבים להגיע אל מבנה המתנ"ס ולקיים דיון ומחאה "נגד התופעה המרעישה שיש מתנדבי שירות לאומי אזרחי במג'דל כרום", אומר ג'רבי ומציין כי בכפר ישנם בסך הכול 22 מתנדבות שירות לאומי אזרחי ופעילותן מתנקזת לבית ספר אחד. לעומת זאת לאירוע המחאה נגד השירות הגיעו מאות בנות.

"הייתה שם אווירה מאוד מתלהמת. הכריזו שם שצריך להפסיק מיידית את הכול. אני לא יודע אם היו ממש קריאות לפגוע, אבל שצריך להפסיק מייד את התופעה הזו של השירות הלאומי. צריך להבין שיש במג'דל כרום מאות בני נוער בגיל השירות ורק 22 בנות ו-30 תקנים. המתנדבים פוחדים לשרת וגם מקומות השירות, הגופים המפעילים, חוששים גם הם".

עוד ממשיך ומספר ג'רבי כי במוצאי שבת קיבל טלפונים מהורים לבנות מתנדבות החוששים לשלומן של הבנות כאשר אלה תצאנה לעבודתן. ג'רבי עצמו ניסה להרגיע את ההורים והבהיר להם שמדינת ישראל היא מדינת חוק וכל פגיעה בבנות תטופל באופן מיידי וחמור. מעבר לכך הורה על שיגור מפקח לבית הספר בו משרתות הבנות, על מנת שזה יתריע וידווח על כל אירוע חריג העשוי לפגוע בשלומן של המתנדבות.

לדברים הללו מוסיף ג'רבי ומציין בשביעות רצון התרחבות משמעותית של היקף המתנדבים במגזר הערבי. "במגזר הערבי יש היום 4500 משרתים. זה מספר גדול שלא רבים חשבו שנגיע אליו. רק כדי לשבר את האוזן אומר שלפני 5-6 שנים היו רק 600 בנות במגזר הערבי. אין ספק שצריך הרבה אומץ. זה מנוגד לזרם בכפר ולכן מתפקידי לשמור על כל אחד ואחד מהמתנדבים".

במקביל להרגעת ההורים ושליחת המפקח לבית הספר העביר ג'רבי מסרים גם לראש המועצה, "הבהרתי לו שאני הולך לטפל בזה בצורה יסודית. פניתי גם למשרד הפנים וביקשתי שיוטלו עליו גם סנקציות אישיות. לא יעלה על הדעת שהמדינה משקיעה מאות מיליוני שקלים בשירות הלאומי אזרחי, נותנים 10-15 מיליארד שקלים למגזר הערבי ושיפריע להם השירות בשירות לאומי אזרחי".

"צריך לזכור ש-78 אחוזים מהם משרתים בתוך הקהילה הערבית ולטובת הקהילה הערבית, לכן אני לא מבין על מה ההתנגדות. בכל אופן כל פעולה שתפגע במתנדבים תזכה לתגובה הכי קשה שיכולה להיות".

על מעורבותו של ראש מועצת מג'דל כרום באירוע מחדד ג'רבי ומבהיר כי הדברים החלו בלשכתו והוא היה הגורם המרכזי שעמד מאחורי האירוע. "מזכירת ראש המועצה היא שהוציאה את ההודעות לתושבים, הוא היה הנואם המרכזי, הוא שקרא לתושבים להגיע, הוא הגביה את הלהבות. הוא לא שה תמים שפתאום התעורר וגילה שהיה אירוע אתמול בערב. הוא גם לא מכחיש ולא אומר שלא היה, ואנחנו הולכים לטפל בזה בצורה יסודית".

על מעורבותו של השר אורי אריאל, השר הממונה על השירות הלאומי אזרחי, בטיפול בתופעות מעין אלה, אומר ג'רבי כי הוא גאה שאריאל הוא השר הממונה עליו, ו"הוא מתעניין כל הזמן. אנחנו מתעדכנים אחת לשבוע. סיפרתי לו על האירוע. הוא מחכה לקבל דיווח מפורט על מה שהיה. אנחנו ביחד בכל הנושא הזה של ההתנגדות במגזר הערבי".

כשהתבקש ג'רבי לתאר את המציאות הרחבה יותר מעבר למג'דל כרום סיפר כי במגזר הערבי ישנם מדי שנה 35 אלף צעירים בגיל השירות ומתוכם 4500 משרתים. "מעל שישים אחוזים מראשי המועצות במגזר הערבי מתנגדים לשירות, ועדת המעקב מתנגדת לשירות הלאומי אזרחי ולמרות זאת הצעירים מצביעים ברגליים ומתנדבים. אנחנו מטפלים באופן ממוקד בכל ראש מועצה כזה".