"נאמני חיים" - איך זה עובד?

במד"א השיקו השבוע את פרויקט "נאמני חיים" ומאמינים שבתוך כמה חודשים ימנה מערך המתנדבים הזמינים מאות אלפי אזרחים שיוכלו לבצע פעולות החייאה בסיסיות במקרים של דום לב או אובדן הכרה במקביל להדרכה הטלפונית הניתנת על ידי החובשים והפארמדיקים במוקד מד"א.

הרעיון העומד בבסיס המיזם הוא שכל אזרח שעבר בשלב כלשהו הכשרה בסיסית של כ-20 שעות בעזרה ראשונה, מסוגל לבצע פעולות החייאה בסיסיות בחולה שלקה בדום לב – ובכך להגביר את הסיכויים להציל את חייו.

מחקרים רבים הוכיחו כי במקרים רבים של הצלת חיים, לזמן התגובה הראשוני ותחילת הטיפול בחולה עשויות להיות משמעויות גורליות באשר לסיכויים להציל את החולה. בשנים האחרונות הוכנסו במד"א שיפורים טכנולוגיים רבים המצמצמים משמעותית את זמני הטיפול בפניות וזמני ההגעה לחולים ופצועים. לשם הדוגמה, זמן המענה הממוצע לשיחת חירום במוקד מד"א הוא עד חמש שניות בלבד.

אולם, במטרה לצמצם עוד יותר את זמן ההגעה לחולה שלקה בדום לב ולהעמידו על הזמן הקצר ביותר, הוחלט לגייס לטובת הפרויקט כל אזרח שמעוניין בכך שהינו מעל גיל 18 והוא בעל הכשרה בסיסית בעזרה ראשונה ועומד בתנאים המפורטים מטה.

מערכת איתור מיוחדת הפועלת באמצעות יישומון (אפליקציה) תאתר את כל המתנדבים שנמצאים במרחק של דקות בודדות מהמקום בו דווח למוקד מד"א על חולה שנזקק להחייאה ותזניק אותם למקום במקביל להזנקת צוותי מגן דוד אדום ולהדרכה טלפונית הניתנת על ידי החובשים והפארמדיקים במוקדי מד"א. זאת עד להגעת האמבולנס למקום האירוע.

כאמור, במד"א מעריכים כי פוטנציאל המצטרפים לפרויקט החדשני עומד על כמיליון איש בעלי הכשרה רלוונטית , כמו רופאים, אחיות, פארמדיקים, חובשים, חובשים בצה"ל, מצילים, מורים וגננות, מגישי ע"ר ועוד.

מנהל אגף רפואה במד"א ד"ר רפי סטרוגו מסביר על חשיבות הטיפול המהיר, "האירוע המרכזי בו מיועד הפרויקט הזה לטפל הוא מקרים של דום לב - הפסקת זרימת דם למוח וללב עצמו. מכאן מתחילה הספירה לאחור, כל שנייה שעוברת מקטינה את הסיכוי לשרוד את האירוע ולצאת ללא נזק מוחי. אנו נאבקים על השניות והדקות הראשונות במטרה לחדש כמה שיותר מהר את זרימת הדם למוח".

במד"א אומרים כי עד הצליחו להגיע למצב שברוב המקרים תוך 5 דקות מקבלת הקריאה איש מד"א יטפל בחולה. אך הם אינם מספקים בזה ומבקשים לצמצם עוד את הזמן ההמתנה לטיפול כפי שאומר ד"ר סטורוגו, "אנו מוסיפים עכשיו נדבך חדש של נאמני חיים המיועד לחפות על הפער של ה-5 דקות הראשונות, כאשר נכון להיום הפער הזה של ה-5 דקות מכוסה רק על ידי הדרכה טלפונית של החובשים והפארמדיקים במוקד". 

עוד מוסיף ד"ר סטרוגו כי: "מחקרים מראים שככל שמקצרים את לוחות הזמנים ומתחילים מוקדם את העיסויים ונותנים את מכת החשמל לחולה סיכויו להינצל ללא נזק הולכים וגדלים. במהלך השנה אנו נתקלים במעל ל-9000 מקרי דום לב והמספרים במערב מדברים על 120 מקרים של דום לב בשנה על 100 אלף תושבים מחוץ לבית חולים ונכון להיום הנתונים העדכניים ביותר מדברים על כך שמכל 100 איש שחוו דום לב מחוץ לבית החולים רק 3 יוצאים ללא נזק נוירולוגי מינימלי. הנתונים במדינות המתקדמות ביותר מדברים על 10-15 מקרים כאלו מתוך 100. אין לי ספק שיהיו בכל שנה כמה עשרות אנשים לפחות שיהיו חייבים את חייהם לנאמני החיים מהפרויקט החדש. "

מנכ"ל מד"א, אלי בין, קורא לאזרחים להצטרף, "אני קורא לציבור הרחב לקחת חלק במשימה החשובה הזו של הצלת החיים. אין לי ספק שבזכות המיזם הזה ניתן להציל מידי שנה עוד כמה חולים הודות לזמן תגובה של פחות משלוש דקות".