יום העיון
יום העיוןצילום: שרה אוסטרובסקי

כ-200 נשים וגברים השתתפו בשבוע שעבר ביום העיון שערך בית הספר לתורת הנפש ע"פ שיטת הבעל שם טוב, ועסק במרדנות הנוער וביחס הנכון אליו, הן כאשר מדובר ב"נוער גבעות" והן ב"נוער כיכרות".

במהלך יום העיון דיברו מרצי בית הספר לצד רבנים ומחנכים, ועסקו בסוגיות אשר חלקן צפו לאחרונה באופן נחרץ סביב פרשיות תקשורתיות שונות.

הרב משה גנוט, מרצה ב"תורת הנפש" ועורך הספר "אמנות החינוך" שהושק באירוע, דיבר על השילוב הנדרש בעולם החינוך, בין דמויות של "גיבורי מופת" אשר מלמדים "איך צריך להיות יהודי" לבין דמויות בעלות רוחב ונינוחות אשר מלמדות "איך אפשר להיות יהודי".

הרב איתיאל גלעדי, מרצה ב"תורת הנפש", דיבר על הצורך בסבלנות, דווקא כאשר יש בנוער מכלול של נקודות דורשות תיקון. הסבלנות נשענת על ראיית הנפש כמכלול אחד, ונהנים מהרצון הכללי הטוב של הנער, ממנו נובעות הנקודות השונות, שלעתים רבות דורשות תיקון.

לאחר מכן נערך פאנל בהשתתפות אנשי חינוך וטיפול. הרב גדי בן זמרה, ראש אולפנת לבונה, דיבר על המאפיינים של הנוער בדור הנוכחי, בשבילו הקשר לארץ ישראל לא נובע מהכרה ושכל, אלא מרבדים הפשוטים והטבעיים ביותר בנפש, שכן הוא נולד במקומות אלו, ולכן היחס שלו הרבה יותר נחרץ ופחות מסוגל להבין צדדים אחרים.

הרב יצחק שפירא, ראש ישיבת 'עוד יוסף חי', אמר כי הדרך להתמודד עם הפיתויים הטכנולוגיים שעומדים בפני הדור החדש, היא להגביר את הקישור העמוק והרגשת העונג מצד הקדושה.

הרב חיים נתיב, מייסד "תורת הנפש" ויועץ משפחתי ידוע, דיבר על כך שהנוער הנוכחי מתאפיין באופי "גאולי", שכן הוא חי יותר את אווירת דור הגאולה, ולכן הוא מתקשה להסכים עם מציאות חלקית ופושרת, אלא שואף לגדולות, ולעוצמות משמעותיות.

ר' יהודה גברא, איש השטח של מרכז "החוט המשולש" לנוער נושר במרכז העיר ירושלים, סיפר על היכולת לגלות נקודות של טוב וחוזק גם בנערים שלכאורה נפלו למקומות נמוכים מאד. כדוגמא סיפר כיצד רומם נער שהפך להיות סוחר סמים, וזה "כל מה שהוא יודע", כאשר הראה לו איזה כישרונות נדרשים ממנו כדי לפעול במקום הירוד הזה, וכך לאט רומם אותו עד שהביא אותו למצב שהיום הוא אדם נורמטיבי ותורם לחברה.

בסיום יום העיון קיים נשיא "תורת הנפש", הרב יצחק גינזבורג, שיעור והתוועדות בהם, בין השאר דבר על הצורך של הנוער להיות נאמן לאמת שלו, ולא לבנות את חייו על פי אמת של אחרים. הוא הסביר כיצד הרצון הזה טוב מאד ביסודו, אך גורם למרידה וחיכוכים עם הממסד ועולם המבוגרים שלעתים גורמים לנפילות ולשבירות.