בית הנשיא, היום
בית הנשיא, היוםצילום: חיים צח, לע''מ

מאות עובדים סוציאליים לקחו הפסקה של שעתיים מהליווי הצמוד של נפגעי פעולות האיבה בישראל והגיעו היום (ראשון) לבית הנשיא למפגש הצדעה שיזמו בעצה אחת נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ומנכ"ל הביטוח הלאומי הפרופסור שלמה מור יוסף, ברוח התקופה הקשה אותה חווים אזרחי ישראל.

לאחרונה, במאות הפיגועים הקשים שפקדו את המדינה, נוספו למעגל נפגעי פעולות האיבה אלפי נפגעים המלווים על ידי העובדים הסוציאליים של הביטוח הלאומי.

באולם בית הנשיא לא נשארה עין יבשה אחת כאשר נשמעו סיפוריהם האישיים של נפגעי פעולות האיבה ששילמו את המחיר היקר מכל, לצד סיפור הליווי האישי שלהם על ידי עובדי הביטוח הלאומי.

בין הנפגעים שהגיעו לאירוע יד ביד עם העובדים הסוציאליים המלווים אותם: חיה לוין, אלמנתו של הרב קלמן לוין הי"ד אשר נרצח בפיגוע בבית הכנסת בהר נוף ב-2014, מלווה בעובדת השיקום המטפלת מרים פרלה; משה אביטן אשר נפגע בפיגוע הירי בשנת 2009 והתעוור כתוצאה מפציעתו הקשה, קאטי אוליאל אשר נפצעה קשה בקפה הלל בשנת 2003, ואביגדור גביש אשר הוריו, אחיו וסבו נרצחו על ידי מחבל בביתם שבאלון מורה בשנת 2002.

"בחודשים האחרונים אני נוכח כמעט מדי שבוע בביתם של משפחות חדשות שהצטרפו בעל כרחן למשפחת נפגעי פעולות האיבה", אמר ריבלין. ''החוויה היא חוויה קשה. ימי השבעה הם ימים מבלבלים. אתה רואה משפחות שבורות לרסיסים. לא מעכלות. ויחד עם זה, ספוגות צער, הלם, ותחושת אבדן".

הנשיא המשיך "מדינתנו יותר מכל מדינה אחרת יודעת היטב להתמודד עם פגועי הטרור ופעולות האיבה. איננו יכולים ואיננו רוצים להתעלם מהאיום ומהמוות, ממאמצי המניעה והסיכול. אבל אסור לנו לשכוח את הנפגעים החיים בתוכנו".

חיה לוין, אלמנתו של הרב קלמן לוין הי"ד
חיה לוין, אלמנתו של הרב קלמן לוין הי"דצילום: חיים צח, לע''מ

ריבלין פנה אל עובדי ועובדות השיקום שנושאים על גבם את עול הטיפול והשיקום, "אתן, ויסלחו לי מיעוט העובדים, עובדות הביטוח הלאומי אשר עוסקות לילות כימים בטיפול ובשיקום נפגעי פעולות האיבה, אינכן שוכחות לרגע את החיים. תרומתכן לעם בישראל היא אבן דרך הכרחית בכינונה של חברה ישראלית צומחת.

''כזו שהערבות ההדדית היא נר לרגליה והדאגה לזולת בנשמת אפה. בטיפול היומיומי והמסור שאתן מספקות לכל אחת מהנפשות אתן למעשה מצילות עולם מלא. בעשיה שלכן אתן נלחמות בטרור. אתן אלו שיחד עם המשפחות לא נותנות לשנאה, לטרור, לאיבה, לנצח".

מנכ"ל הביטוח הלאומי הפרופ׳ שלמה מור יוסף אמר ״אנו מודים לנשיא המדינה על הזמנתו והוקרתו לעובדי הביטוח הלאומי. העובדים הנוכחים כאן היום אמונים על ליווי משפחות הנספים באירועי טרור ועל ליווי הפצועים מאירועים אלה לאורך ימים. עובדים ועובדות הרואים את תפקידם כשליחות למען נפגעי פעולות איבה בישראל.

''בביטוח לאומי אנו אמונים על ליווי לאורך החיים ובכל מעגלי החיים, ליווי שהוא בעל אופי משתנה, טיפול ביתום בן 5 מצריך ידע ויכולות אחרות מאשר טיפול באותו יתום כאשר הוא בן 15, או כאשר הוא בונה את ביתו ומשפחתו בגיל 25 או 30. אך מתברר שהמציאות מייצרת מצבים שאינם כתובים בשום הוראה או הנחייה ומחייבת מציאת פתרונות לא שגרתיים, במצבים בהם אין מענים- כמו יתומים משני הורים בגילאים שונים''.

לדבריו ישנם כיום 108 יתומים משני הורים, ''משפחות בהן הסבא והסבתא מגדלים את הנכדים היתומים הקטינים, ישנן משפחות שלמות שנפגעו שההורה שנותר הוא גם הורה שכול וגם אלמן ויכול להיות שהוא גם פגוע או מטופל בילד שנפצע".

המשתקמים סיפרו על האוזן הקשבת והיד המושטת לעזרה מאנשי הביטוח הלאומי ברחבי הארץ.

חיה לוין, אלמנתו של הרב קלמן לוין הי"ד סיפרה כי "מרים פרלה הגיעה לבית שלי בין הראשונים, עם רגישות למצב שלי, לא יכולתי לתפוס מה שהיא אמרה. היא קיבלה את זה, והשאירה כרטיס, אמרה שהיא מחכה לי כשאהיה מוכנה. פחדתי ללכת לביטוח לאומי אבל לא הייתי צריכה לפחד, מרים הייתה כל כך נחמדה ולא רק היא, עזרו לי עם כל טופס.

''זה נשמע כל כך קטן אבל כל פרט מאד חשוב. בדיוק הדברים שבהם אני צריכה עזרה ולא יכולה לבד. מצאתי אוזן קשבת, מקום בו אני מקבלת תמיכה", העידה.

פרלה, העובדת הסוציאלית שמסייעת לחיה לוין, סיפרה כי "ברגע שיש דיווח על פיגוע אנו מזיזות הצידה ענייני משפחה ועבודה שוטפים ומתגייסות כל כולנו לטיפול בנפגעים. העובדה שאנו פוגשות את הפצועים והמשפחות בשעות הקשות ובשיאו של הכאב, יש בה להסביר את הקשר החם, הקרוב והמשמעותי שנוצר בנינו עובדות השיקום והנפגעים. עבורנו המפגש בשעות כואבות אלו קשה. הכאב והסבל נוגע בנו וחודר את ההגנות שלנו. אנו חשופות לתיאורים קשים ביותר, לא פעם אנו נושאות עמנו את המועקה, העצב, אל תוך משפחותינו.

''העובדה שאנו ממשיכות ללוות את הנפגעים והמשפחות לאורך שנים מאפשרת לנו לראות את תהליך השיקום והיציאה האיטית מהחושך לאור גדול. עובדה זו נותנת לנו הרבה כוח ומאפשרת לנו להעביר את המסר שבעתיד יש תקווה. המפגש עם האנשים, היכולת לגעת בכאבם, היכולת להיות שם עבורם, מכילות, תומכות ומסייעות, ממלאת אותנו, עובדות השיקום בתחושה של שליחות, משמעו, סיפוק וגאווה על היותנו עובדות השיקום בביטוח לאומי".

משה אביטן אשר נפגע בפיגוע הירי בשנת 2009 והתעוור כתוצאה מפציעתו הקשה אמר באירוע כי ״לאחר קביעת דרגת הנכות לצמיתות, הבנתי מחד שראייתי לא תחזור אלי ושאצטרך להתרגל למציאות החדשה עם כל הקשיים הנלווים לכך, ומאידך הבנתי שאוכל להתחיל לקבל את הסיוע המותאם בהתאם לדרגת הנכות. אלו היו רגעים של בלבול וקשיים נפשיים.

''מחלקת השיקום סייעה לי בטיפול נפשי שהיה קריטי בנקודת הזמן בה הייתי נתון", הדגיש. ''סיוע זה נתן לי את הכוח להחליט שמצומת זה, יש שתי אפשרויות בפני- לצמוח או לצנוח. בחרתי לצמוח. צמיחה זו התאפשרה תודות לסיוע הנפשי שקיבלתי ולמכשירי העזר שמומנו על ידי הביטוח הלאומי".