האזכרה הממלכתית לשר אורי אורבך ז''ל

האזכרה הממלכתית לשר אורי אורבך ז''ל במלאת שנה לפטירתו נערכה הערב (ראשון) בתיאטרון ירושלים במעמד נשיא המדינה ורעייתו, שרים, חברי כנסת, בני משפחה, חברים ומכרים.

את הערב פתח אריק סיני, ששר בהלוויה את "ערב מול הגלעד", לבקשת אלמנתו של אורי, מיכל, שגם נשאה דברים. 

נשיא המדינה ראובן ריבלין סיפר על חברו המצחיק והאהוב. "אורי לא אהב שמחצינים רגשות יתר על המידה", אמר הנשיא והמשיך את דבריו בציטוט של אורי ז"ל, 'פעם אנשים היו מבקיעים שער, ואחר כך היו לוחצים יד, היום הם מבקיעים שער ותולשים את הדגל. אנשים מתחבקים לפני שהם יוצאים מהבית לשפוך את הזבל. כל ה'חיבוקיאדה' הזאת 'שופוני' של רגשות - באירועים שמחים, באירועים עצובים - זה לא לרוחי'.

''בדיוק שנה מאז הלך מאתנו אורי. אורי ההגון, אורי השנון, אורי שהיה גם בישן וגם צנוע, חכם, ישר דרך ומאיר פנים, ידיד בלב ובנפש וכמובן, אחד החברים הכי מצחיקים שלי. ואני מתגעגע, הרבה יותר עצוב כאן בלעדיו ואי אפשר להסתיר את זה. אני מתקשה אפילו 'לשנמך' את הפתוס כמו שתמיד בקשת, אורי".

ריבלין סיפר על ההיכרות הראשונה עם אורבך, "לפני יותר משני עשורים ביקשו ממני להיות איש הימין בתוכנית טלויזיה שכולה שמאל. הייתי ה'ימין מחמד', עלה תאנה, לשמאל אמיתי", סיפר והוסיף "לא קל לעמוד מול גרבוז, יונתן גפן, דני קרמן, אלדד זיו, דניאלה שמי ואודיה קורן, עכשיו אתם מבינים את היחס בין הימין לשמאל שם. אני בטוח שיש פטריוטים כאלה, שחושבים עכשיו שאולי זו הייתה תכנית רק של שמאל, כי הרי הנשיא ריבלין הוא עבורם שמאל מובהק.

"אבל האמנתי, ואני מאמין גם היום, כמו ז'בוטינסקי, בכוחו של הצחוק וההומור העצמי. בכך שמי שלא יודע לצחוק לא ידע להתעסק גם בדברים רציניים. כדי להתמודד עם החבורה המושחזת הזו, חיפשתי עזר כנגדי. והנה נמצא הבחור שבת שחוק על פניו, וההומור שלו כל כך עמוק ומדויק, וחד וקולע, ורציני. עד כדי כך שלפעמים אתה לא יודע אם לצחוק או לבכות. כך פגשתי את אורי".

הנשיא סיפר על אופיו המיוחד של אורי ושמחת היצירה שליוותה אותו גם בעשייתו הפוליטית, "אורי היה איש אשכולות. תלמיד חכם, אוהב אדם, כל אדם, שידע לחבר חיבורים. להתמודד עם החברה הישראלית על כל מורכבותה ושבטיה, ולהשיב מלחמה שערה".

ריבלין גילה עד כמה שמח על בחירתו של אורי לחבר כנסת, "הוא הבטיח להיות חרוץ, מייצג, ובעיקר 'לא לשעמם כלל'. הבטיח וקיים. הייתה לו יכולת מיוחדת לרתום את כל כולו לעשיה החברתית. 'פועל שחור בשדות הכותנה של הפוליטיקה', הצהיר. אצל אורי, אפילו המשרד לאזרחים ותיקים נהיה צעיר פתאום ורענן, ובועט. הוא היטיב לבטא את העמדה הכי נחרצת עם סיפור, עם משל, עם בדיחה. ואנחנו הקשבנו והבנו, וצחקנו. גם כשהבדיחה הייתה עלינו. לא תמיד הסכמנו, אבל תמיד אהבנו. זו הייתה אהבת אמת".

''אורי, אורי שלנו, אורי שלי, אורי המיוחד. אלה ימים קשים בעם ישראל ואורי חסר, במיוחד השנה. לפני כמעט עשר שנים אורי כתב מדריך 'על החיים ועל המוות'. 'מצבות פשוטות' כך סיכם. 'מעשיו וילדיו של אדם הם מצבה חיה. המצבה עצמה לא צריכה לצעוק'. מעשיו של אורי, מיכל והילדים, הם אכן מצבה חיה מעוררת השראה. היה אורי ואיננו עוד. כמה צער, כמה געגוע, יהי זכרו ברוך".

שר החינוך, נפתלי בנט (הבית היהודי), אמר כי "אורי היה אח בכור. לפעמים החיסרון של אדם מורגש בכל יום, אצלי זה מורגש כמה פעמים ביום. כל הזמן הייתי מתייעץ עם אורי, היה אדם נאמן בסביבה הפוליטית שלפעמים היתה קשה וצינית. הוא היה נאמן לאחרים אבל גם נאמן לעצמו ולעקרונות שלו. שאפתי את מה שאמר לי והרבה פעמים אמר לי דברים שלא רציתי לשמוע.

''אורי הלך אבל הוא השכיל להשאיר אחריו הרבה צוואות קטנות - הרבה 'אורים' קטנים בכל מיני מקומות. הרבה אורי בדמות ספרים, שילדיי קוראים אותם, אורי בדמות בני משפחתו. כל מי שפה בקהל סוחב איזה אורי קטן, אורי בתקשורת, אורי של איש של מים שקטים שמחלחלים עמוק", כך בנט.

שר החקלאות אורי אריאל אמר בטקס המרגש כי ״הגעגוע לאורי גדול, השאלה לאן הולכים עם זה ואיך מתקדמים מכאן. בעיני, אורי מייצג את 'העוז והענווה' כי היה לו את העוז לעמוד העקרונות והאמונות שלו, וענווה עם  ושלווה כמו שלא ראיתי אצל אחרים''.

אריאל הוסיף, "אנחנו ניבחן ואני אבחן, בהליכה קדימה, בהגשמת הדברים שאורי עשה ולימד אותנו. עבור מדינת ישראל והחברה הישראלית. מקווה שנוכל לעמוד בתקן שהוא קבע. כי הוא גבוה מאוד. יהי זכרו ברוך״.

במהלך הערב ביצע הזמר ישי ריבו את השיר "בלילה", שנכתב על ידי אורבך ונמצא לאחר פטירתו בין המסמכים שהיו בלשכתו.