כיתה, בית ספר, מורים
כיתה, בית ספר, מוריםצילום: Thinkstock

ועדת החינוך בראשות ח"כ יעקב מרגי (ש''ס) קיימה הבוקר דיון בנושא מעמדן של מזכירות בתי הספר, ביוזמת ח"כ מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת).

יו"ר הוועדה מרגי קרא להקים צוות מקצועי שיגדיר את תפקידן של המזכירות לאור ריבוי הדרישות מהן, והתאמת שכרן בהתאם.

"אם ארגוני המורים לא ידאגו לתנאי העובדים במעטפת המנהלית, ועדת החינוך תפסיק לתת להם גיבוי במאבקיהם. הייתם צריכים להפגין סולידריות ולא להתעלם מתנאי התעסוקה של המנהלנים והמנהלניות", אמר מרגי לנציגת הסתדרות העובדים.

ח"כ גנאים קבל על כך שהתקיימו בנושא דיונים בוועדת החינוך בכנסות קודמות אך דבר לא השתנה. "מזכירות בתי הספר עושות עבודת קודש. אין לבית הספר קיום ללא המנהלן או המנהלנית. בשנים האחרונות, בעקבות הרפורמות השונות, תפקידן של המזכירות גדל וחל שינוי בהיקף עבודתן ותחומי האחריות שלהן''.

למרות זאת, הדגיש גנאים, ''לא חל שינוי במתח הדרגות שלהן ובתנאי ההשתכרות שלהן. מזכירה עם ותק של 20 שנים מרוויחה כ-5000 ש''ח נטו".

לדברי יו"ר הוועדה ח"כ מרגי, "צפויה עלייה בשכר המזכירות בהסכם השכר החדש ב-2018, אך מדובר בעתיד רחוק ויש לתקן את העוול הקיים בהקדם האפשרי".

עביר, מזכירת בית ספר מטורען, אמרה כי "התפקיד שלנו הולך ומתפתח ואיתו המטלות. המחיה הולכת ומתייקרת, אבל אני נשארת באותה המשכורת ואין לי אפשרות להתקדם. זה יוצר עוול ותסכול". מזכירה נוספת אמרה: "המורים קיבלו תגמול עם הכניסה לאופק חדש ולעוז לתמורה, אבל מה איתנו?".

השר לשירותי דת, דוד אזולאי, השתתף בישיבה ואמר כי בכנסת הקודמת טיפל בנושא מעמד המזכירות. "המזכירות הן לב ליבו של בית הספר. כשמורה לא מגיע לבית הספר אפשר להסתדר, כשמזכירה לא נמצאת בבית הספר המערכת מושבתת".

חגית מגן, נציגת השלטון המקומי אמרה כי תהיה עליה בשכרן של המזכירות, בין 20% ל-25%, על פי הסכם שעדיין לא נחתם – "הצפי לסיום החלת ההסכם היא ב-2018". נציגת הממונה על השכר באוצר העירה: "לא זוכרת כרגע את תנאי ההסכם".

לאחר שחברי הכנסת שמעו את טענות המזכירות, סיכם יו"ר הוועדה מרגי את הדיון, "הוועדה קוראת לקבוע תקן סביר למזכירת בית ספר שיותאם למספר הכיתות בביה"ס ועל פי מספר התלמידים בביה"ס, ושכרה יהיה בהתאם; הוועדה קוראת למזכירות ביה"ס להקים ארגון יציג מוכר.

''הוועדה קוראת למשרד החינוך, משרד האוצר, מרכז השלטון המקומי, ההסתדרות החדשה ונציגי מזכירות ביה"ס לקיים צוות משותף שיגדיר את תפקיד המזכירה, מטלותיה ואת שכרה ההולם את תפקידיה''. בנוסף הודיע כי הוועדה תקיים בתוך שלושה חודשים דיון מעקב כדי לשמוע על הקמת הצוות המשותף ותוצאות דיוניו.