גיוס ישיבות ההסדר
גיוס ישיבות ההסדרצילום: יוסי בן פורת

הורים לצעירים העומדים להתגייס לחטיבת הצנחנים נדהמו לגלות כי תאריך הגיוס שנקבע לילדיהם הוא ה-24 במרץ, יום פורים ההולך ומתקרב.

"מדובר בחוסר רגישות מוחלט. זה כבר קרה בעבר וזה קורה שוב גם השנה. הצבא היהודי מתעלם מחג יהודי. זה בלתי נתפס", אומר אב לאחד הצעירים המדוברים.

אב אחר מוסיף לדברים ומסביר כי ההחלטה לקבוע את יום פורים כיום גיוס מחייב לא רק את בנו להפסיק את מנהגי החג ולהגיע לנקודת האיסוף, אלא המשפחה כולה המבקשת ללוות את הבן לנקודה תצטרך להפסיק את מנהגי החג, משלוח המנות, סעודת החג ומנהגים נוספים על מנת להצטרף אל הבן בראשית נסיעתו לבסיס הקליטה.

האב מוסיף ומעיר כי הוא אמנם מלין מנקודת מבטו של הורה לבן מתגייס, אך משמעותו של יום גיוס היא גם השבתת יום החג ממספר רב מאוד של קצינים ומפקדים שעסוקים בגיוס במקום להיות עם בני משפחותיהם במהלך היום.

"בעבר מצאו פתרון לחיילים דתיים, בני ישיבות, אבל אני מתקשה להבין את ההיגיון. חג פורים, החג היהודי, הוא חג רק של דתיים? לחילונים לא אכפת מפורים?", שואלת ד', אם לאחד המועמדים לגיוס.

אחד האבות עימם דיברנו מדגיש כי בנו אינו מוגדר כבן ישיבה ועם זאת גם הוא מרגיש צורך לחגוג את חג הפורים. "אם הוא היה מתגייס שבוע קודם, אף אחד לא היה מתלונן. הוא היה כבר בשורות הצבא ומקובל עליי שהיה ממשיך בפעילות שנקבעה ליחידה, אבל לקבוע את יום הגיוס דווקא ליום הזה זו החלטה שמתעלמת מרגשות ומתעלמת מחשיבותו של החג עבור העם שלנו".

בתגובה לדברים נמסר מדובר צה"ל כי "בצה"ל ערים לבקשתם של החיילים הדתיים שלא להתגייס בפורים ולפיכך גיוסם של בני הישיבות הוקדם ליום ג' (יומיים קודם לכן). חייל שיפנה למיטב בבקשה שלא להתגייס ביום זה, תבחן הקדמת או דחיית גיוסו במספר ימים". 

ההורים שלידיעתם הבאנו את תגובת דובר צה"ל מביעים אכזבה ומציינים כי גם אם יימצא פתרון מקומי למתגייס כזה או אחר הרי שעצם ההחלטה מלמדת על התעלמות הצבא ממסורת העם היהודי ומרצונן של אלפי משפחות לציין את החג במלואו על פי כלליו ומנהגיו, מבלי להצטרך לקטוע את אירוע החג לטובת גיוסו של הבן.

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, התייחס לדברים ואמר כי "פניות שהגיעו ללשכתי בנושא, נענו. ביום חג הפורים לא יתגייסו תלמידי ישיבות ההסדר. לגבי מקרים פרטניים, המועמד לגיוס יכול לפנות ישירות לצה"ל ויום גיוסו ישונה. 
בכל מקרה, בכוונתי לפנות לשר בנושא הזה כדי לבחון טיפול כולל בסוגיה".