שרת המשפטים שקד
שרת המשפטים שקדצילום: אוהד הלוי

שרת המשפטים, איילת שקד, תעלה את תיקון הצעת חוק המרשם הפלילי בדיון וועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב.

חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים מסדירים את פעולת המרשם הפלילי במשטרת ישראל וקובעים את פרק הזמן עד להחלת התיישנותה של עבירה פלילית ועד למחיקתה מגיליון ההרשעות. 

התיקון להצעת החוק מובא על ידי שרת המשפטי, במטרה לקצר את פרקי הזמן של תקופת ההתיישנות והמחיקה מהמרשם הפלילי. לדברי השרה, קיצור פרקי הזמן הללו יוכל להסיר את המשוכות מדרכם של אלו אשר ריצו את עונשם ומבקשים להשתלב חזרה בחברה לאחר ריצוי העונש - שכן פעמים רבות רישום פלילי עומד להם לרועץ.

בנוסף, תיקון החוק מציע הלימה בין חומרת העבירה למשך תקופת קיצור ההתיישנות - כל שככל שהעבירה שבוצעה קלה יותר ועונשה נמוך, תקופת הקיצור תהא משמעותית יותר.

מטרה נוספת של הצעת החוק היא לאסור על מעסיקים לבקש ממועמד פוטנציאלי לעבודה להציג את רישומם הפלילי או תעודת יושר על היעדר רישום פלילי.

החוק כיום קובע כי למעסיק אסור לעיין ברישום הפלילי של מועמד לעבודה, למעט למספר גורמים מצומצם ביותר - בעיקר גורמי בטחון.

בעקבות פסיקת בית המשפט בנושא, אשר קבעה כי מעסיק רשאי לבקש מעובד את רישומו הפלילי, נפרצה חומה זו ומעסיקים רבים היו עוקפים את ההגבלה החוקית  על ידי דרישה  להציג בפניהם רישום פלילי או תעודת יושר.

הצעת החוק מבקשת לסגור פרצה זו ולאסור על דרישה זו מצד מעסיקים - כמו גם לאסור על מעסיקים להעמיד את קבלת הרישום הפלילי כתנאי סף ולהטיל בשל כך עונש מאסר של שנתיים.

כמו כן יקבע החוק כי מועמד יוכל לעיין בלבד ברישומו הפלילי אך יהיה מנוע מלהוציא עותק על מנת למנוע את עקיפת החוק.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "רישומו הפלילי של אדם, שריצה את עונשו, שילם את חובו לחברה ומעוניין לחזור לדרך המוטב, אינו יכול לעמוד לו לרועץ ואסור שיהיה לו לאות קין נצחי. עלינו לסייע לאנשים שמבקשים לתקן את דרכיהם לעמוד מחדש על רגליהם ולהשתקם. הצעת החוק נולדה מתוך ההבנה כי עלינו לעודד השתלבות ולא בידול, למענם ולמעננו".