ניסיון של שני הצדדים לבחון גבולות. נתניהו ואובמה
ניסיון של שני הצדדים לבחון גבולות. נתניהו ואובמהצילום: חיים צח, לע''מ (פלאש 90)

הסוגיה המרכזית שעל הפרק השבוע היא משחקי הכוח סביב סוגיית אישור 'מזכר ההבנות' שאמור להסדיר את הסיוע האמריקני לעשור הקרוב.

האמריקנים, למרות שיטענו שאלו אינם פני הדברים, לחוצים מאז רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה עם השרים כי קיימת אפשרות שישראל תנצל את האפשרות להשתמש בסיוע הנוכחי שהמזכר בעניינו חתום עד לסוף שנת 2018 ותמתין עד שיתחלף הנשיא בבית הלבן – וכך אולי תקבל יותר.

ההדלפה בנושא הזה, כך נראה, לא הייתה מקרית. בסביבתו של ראש הממשלה מיהרו להגיב ולטעון כי "השיחות על ההסכם מתקדמות מתוך כוונה להגיע להבנות"
"אנחנו ממתינים לראות אם נצליח להביא לתוצאה שתענה על צורכי הביטחון של המדינה", אמר נתניהו.

ההדלפה בנושא הזה, כך נראה, לא הייתה מקרית. בסביבתו של ראש הממשלה מיהרו להגיב ולטעון כי "השיחות על ההסכם מתקדמות מתוך כוונה להגיע להבנות".

תשובה ערטילאית למדי שאומרת פחות או יותר שישראל מנהלת מגעים ורוצה להגיע להבנות, אבל לא תעשה זאת בכל מחיר.

העניין הזה מרגיז מאוד את אנשי ממשלו של אובמה. אחרי שעבר הסכם הגרעין, ישראל הייתה בטוחה שתקבל שדרוג משמעותי מאוד בסיוע. היא אכן קיבלה שדרוג על פי המשא ומתן המתקיים בין הצדדים – אבל בירושלים מעריכים שלאמריקנים יש יותר לתת ושישראל זקוקה ליותר כדי להגן על עצמה במצב האזורי הנוכחי.

כך לקראת סוף השבוע הנוכחי, בתזמון מעורר פלא – הודלפה הצעת התקציב של משרד ההגנה לשנת 2017, ממנה עולה כי תחול הפחתה של כ-120 מיליון דולרים בתקציב פיתוחי מערכות ההגנה המשותפים לשתי המדינות.

בכיר במשרד ההגנה אף רמז כי "לא מדובר בסוף פסוק – ופנייה לקונגרס עלולה להשפיע לטובה בנוגע לקיצוץ".

בירושלים לא הגיבו באופן רשמי – אבל מתחת לפני השטח מובנת ההדלפה הזו כניסיון לרמוז לראש הממשלה שעליו לסגור את עניין מזכר ההבנות כמה שיותר מהר – וכמובן עם הממשל הנוכחי בראשותו של הנשיא ברק אובמה.

לא בטוח שהצעד הזה היה חכם במיוחד. נתניהו עוד לא מצמץ במערכה הנוכחית ואילו האמריקנים מפעילים אמצעי לחץ מתחת לפני השטח מובנת ההדלפה הזו כניסיון לרמוז לראש הממשלה שעליו לסגור את עניין מזכר ההבנות כמה שיותר מהר – וכמובן עם הממשל הנוכחי בראשותו של הנשיא ברק אובמה
שהשפעתם לא ברורה.

השאלה המרכזית היא מה האינטרס של ממשל אובמה לפתור את העניין הזה בתקופתו. אין ספק שהושקעה עבודה רבה מאוד שארכה חודשים ארוכים משני הצדדים בנוגע למזכר ההבנות – אבל התוצאות כנראה לא היו משביעות רצון עבור ראש הממשלה נתניהו.

ההסבר לדעת פרשנים אמריקניים הוא בעיקר שאובמה רוצה לסגור את העניין האיראני בכך שדאג גם לישראל ולביטחונה – ולא להשאיר את ההישג הזה למי שיחליף אותו בתפקיד – יהיה אשר יהיה.

בינתיים נראה שמדובר בניסיון של שני הצדדים לבחון גבולות.

מי שמכיר את סביבתו של ראש הממשלה – יכול להבין שנתניהו רציני מאוד בעניין הזה. ודאי שהוא לא יצא בנושא הזה בראש חוצות והוא אף ניסה לחבק את הממשל בהתבטאויות שונות באשר לסיוע.

על כן נראה שאכן האמריקנים הם אלו שמודאגים מהמצב הנוכחי יותר מן הצד הישראלי. ההדלפה לגבי הפחתה ה-120 מיליון דולרים מהסיוע הייתה דוגמה טובה לבלון ניסוי שלא הצליח.

איך כל הסאגה הזו תיגמר? קשה מאוד לקבוע.

אם תשאלו את שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו לדעתו – הוא דווקא אופטימי. "הכוונה היא לגבש את ההסכם הזה ואנחנו מחויבים לביטחונה של ישראל ועליונותה הצבאית באזור – והמזכר שיושג יוכיח את זה", הוא אומר וכדאי לשים לב לדבריו. שפירו הוא גורם משמעותי מאוד במערכת היחסים בין הידידה הטובה ביותר מאמריקה למערכת המדינית בירושלים.

---

מתוך מגזין ערוץ 7