לצד הכאב וההלם באותו לילה בסוכות האחרון, פיגוע הירי ההוא יצר גם בלבול קל. מי שלא הכיר את הרב איתם הנקין, שנרצח עם אשתו נעמה לעיני ילדיהם, התקשה אולי להבין מהתיאורים בעיתונות מי הוא היה.

כמה ממכריו הרבים הספידו אותו בתור "אחד מגדולי תלמידי החכמים", בעוד בתמונות הוא נראה בחור צעיר. מצד אחד התואר "רב" הוזכר לצד שמו בחלק מאמצעי התקשורת, מה שעשוי היה להעניק לו רושם של דמות רצינית ו"כבדה", אבל במקביל נשמעו סיפורים על זוג יצירתי, פורה ומקורי.

בעולם הישיבות הישן והקלאסי, אולי התיאורים הללו יכלו להיראות סותרים; שם תמיד הייתה הפרדה דיכוטומית בין רבנים מבוגרים חמורי סבר ובין בחורים נמרצים ודינמיים. אבל זו בדיוק הייתה המהפכה הגדולה שהרב איתם התחיל לחולל.

אכן, הרב איתם לא הספיק להיות ראש ישיבה ותיק או רב עיר זקן, אבל זה לא הפריע לו להיות דמות בולטת בעולם הישיבות הציוני-דתי. כמות המאמרים והספרים שהספיק לכתוב בהם היא בלתי נתפסת. מי שעקב אחרי כתבי העת התורניים הבולטים בציונות הדתית, לא היה יכול לפספס את שמו.

הוא כתב, יצר, חקר, ערך, בקצב מרשים ומבלי לוותר על עומק ומחשבה מרובה. הוא עסק בהיסטוריה של רבנים וישיבות, ותרם להתאמת הלכות כמו שבת וכשרות למציאות המודרנית בישראל, כשאת רוב פעילותו בתחומים הללו הספיק עוד לפני גיל שלושים. אולם מעבר לכל היצירות שלו, הרב איתם יצר דמות חדשה של רב: תלמיד חכם צעיר, אקטיבי, כותב ויוצר.

מהבחינה הזו, הרב איתם היה קצת יוצא דופן בעולם הישיבות. קשה למצוא שם אנשים פעילים כל כך בתחומי הכתיבה, היצירה והמחקר. הדגשים המסורתיים שם הם על קבלת תורה, התמלאות, רכישת ידע, התגדלות רוחנית, בהמשך גם הוראה ופסיקת הלכה. רק אחוז קטן, אם כי הולך וגדל בתקופה האחרונה, רואה ערך עליון בהוצאת ספרים ומאמרים. הרב איתם דאג גם לזה, ובין השאר היה ממייסדי כתב העת "אסיף", שנתון איגוד ישיבות ההסדר, המעודד יצירה תורנית בקרב רבני ותלמידי הישיבות.

קשה לדעת מה היה הרב איתם מקבל ליום הולדתו אילו היה חי. אי אפשר לשאול גם את אשתו, נעמה, שבוודאי הייתה דואגת לזה, לולא נרצחה גם היא עמו באותו פיגוע. ובכל זאת, יום הולדתו ה-32 מצוין באופן שאולי הולם יותר מכל את דמותו ומורשתו: הערב יתקיים בירושלים ערב השקה לכרך השלישי של כתב העת "אסיף", הכרך האחרון שהרב איתם השתתף בעריכתו וכתב בו. הערב יוקדש לזכרו ויעסוק בנושא הכתיבה והיצירה התורנית.

באירוע, כמו בכתב העת עצמו, ישתתפו אנשים מכל קצווי הקשת הציונית דתית – תופעה נדירה יחסית שמשקפת גם היא את דמותו של הרב איתם, בוגר הכולל בקרית ארבע שגם עבד על דוקטורט באוניברסיטת תל אביב, בלי להירתע מהמרחק התרבותי וההשקפתי בין שני המקומות.

סביר להניח שבערב הזה יורגש חסרונו של הרב איתם, שלכאורה היה אמור לקבל לידיו את כתב העת ההיקף שעליו עמל, ולהיות ראשון הדוברים בערב על יצירה תורנית. אבל על אף החיסרון הפיזי, רוחו בוודאי תמלא את חלל האולם, ומורשתו תהדהד בחזקה ותקרא לעולם התורה הציוני-דתי להמשיך במהפכה.

הרב איתם הנקין הי"ד נולד בתאריך ג' באדר א' תשמ"ד, 06.02.1984.

הכותב: חיים אקשטיין, חבר מערכת 'אסיף'.