תלונה. מח"ש
תלונה. מח"שצילום: יונתן סינדל - פלאש 90

המחלקה לחקירת שוטרים החליטה להעביר לבחינת מחלקת המשמעת של המשטרה כמה מהסוגיות שעלו בחקירה שנפתחה סביב מעצרו של יוסף סלמסה ז"ל, בן העדה האתיופית, וסביב מותו.

כזכור, בחודש אפריל 2004 הגיע למח"ש מכתב תלונה מאת אחותו ואמו של יוסף סלמסה, שהיה אז צעיר בתחילת שנות ה-20 לחייו, אליו צורפה כתבה עתונאית שלפיה שוטרים "שרפו אותו באמצעות לייזר חשמלי" וגרמו לכוויות בבטנו ובידו, וזאת על לא עוול בכפו.

בהמשך (על פי הכתבה שצורפה לתלונה) הגיע אביו של יוסף סלמסה לתחנת המשטרה בה היה עצור וראה את בנו אזוק בידיו וברגליו מחוץ לתחנה כשהוא שכוב על הרצפה כאשר לטענתו, אף שוטר לא נמצא בסביבתו. לאחר מכן הזמינה המשטרה ניידת מד"א שלקחה אותו לביה"ח כאשר אף שוטר לא התלווה אליו לביה"ח.

בתלונה מסרו בני המשפחה כי סלמסה נפגע נפשית מהמקרה, מטופל ע"י שירותי הרווחה וזקוק להשגחה. לתלונה צורף גם תיעוד רפואי מבית החולים ממנו עולה שהמנוח היה בגילופין, חושמל בדופן בטנו ונחבל בידו. בבית החולים מסר האב שבנו הותקף ע"י המשטרה.

שלושה ימים לאחר הגשת התלונה פתחה מח"ש בבדיקת המקרה. בהתאם לכך, נשלח מכתב המזמין את יוסף סלמסה להגיע למשרדי מח"ש למסור תלונה מפורטת אודות האירוע. בנוסף, נעשו ניסיונות ליצור קשר טלפוני עם  סלמסה - ללא הצלחה.

חוקר מח"ש אף שוחח עם אמו של יוסף סלמסה והסביר לה שאם הוא מעוניין להגיש תלונה, עליו ליצור קשר עם החוקר. אך שוב, ללא הצלחה.

נוכח העדר שיתוף הפעולה מצד המתלונן ואי קבלת גרסה מסודרת מצדו, ולאור גרסאות סותרות שנרשמו מפי השוטרים, לא נפתחה חקירה פלילית בענין.

ביולי אותה שנה נמצאה גופתו של סלמסה לאחר שנעדר במשך מס' ימים. בחודש נובמבר 2014, בעקבות פנייה מחודשת של המשפחה,  הוחלט לפתוח את התיק מחדש.

במסגרת פתיחת התיק מחדש נחקרו שוטרים באזהרה, נגבו עדויות מהוריו של סלמסה וכן מעדי ראייה לאירוע.

כאמור, לאחר בחינת חומר הראיות ומכלול הנסיבות הרלוונטיות בתיק, החליטה המחלקה לחקירות שוטרים על דעת פרקליט המדינה, להעביר לבחינת מחלקת משמעת ולגורמים המוסמכים במשטרת ישראל כמה מהסוגיות שעלו בתיק:

בין היתר עולה מחומר הראיות כי השוטרים רשמו דו"חות לפיהם הזהירו את יוסף סלמסה בטרם השתמשו נגדו בטייזר, דו"חות שהתברר לכאורה כי אינם משקפים דברי אמת. עניין זה יועבר לטיפול מחלקת משמעת במשטרת ישראל.

בנוסף, החלטת השוטרים להשאיר את המנוח מחוץ לתחנת המשטרה (נמצא כי מדובר בפרק זמן שארך כ- 35 דקות עד הגעת האמבולנס - ולא מספר שעות כפי הנטען) נמצאה טעונה בחינה ברמה הפיקודית ובמידת הצורך - הפקת לקחים.

במח"ש סבורים כי יש לבחון גם את התנהלות השוטר שהגיע לחפש את יוסף סלמסה בבית המשפחה. למרות שעצם ההגעה לבית המשפחה הייתה כדין לאור היותו של יוסף סלמסה דרוש לחקירה, בהקלטה נשמע השוטר אומר לבני המשפחה "אני לא ישן לא ביום ולא בלילה, אם אני לא ישן גם אתם לא תישנו. ככה אני עובד.  אני כל שעה ידפוק פה בדלת". אמירה זו, הגם שנמצא כי לא חצתה את רף האיום הפלילי, נמצאה מצדיקה בחינה משמעתית/פיקודית.

במח"ש מדגישים, "גם אם נפל פגם בהתנהלות השוטרים בכל הנושאים האמורים, הרי שסוגיות אלה אינן מגלות חשד לעבירה פלילית וראוי לבחון אותן במישור המשמעתי/פיקודי על ידי הגורם המוסמך במשטרה". סגירת התיק הפלילי בכל הנוגע לשימוש שעשו השוטרים בטייזר נעשתה מחוסר ראיות מספיקות.