אינטרנט פייסבוק
אינטרנט פייסבוקThinkstock

מיהם הסלבס האהודים על המגזר הדתי? מהם ההבדלים העיקריים בהרגלי הגלישה של משתמש הפייסבוק הישראלי הממוצע לבין חובש הכיפה? חברת הדיגיטל "משרוקית" מציגה נתונים חדשים ומעניינים.

על פי הנתונים, המבוססים על כ-100 אלף חשבונות פייסבוק של ישראלים בני 18 ומעלה המזוהים עם הציונות הדתית, אחוז הצעירים הדתיים (בני 18-24) המחזיקים בפרופיל פייסבוק נמוך משמעותית ביחס לגולש הישראלי הממוצע. לעומת זאת, גולשים דתיים בגיל מבוגר (55-64) מעורבים יותר ברשת החברתית, לעומת בני גילם הלא דתיים.

הבדל משמעותי ניכר גם במצבם המשפחתי של גולשי הפייסבוק הדתיים: 58% נשואים לעומת 51% בקרב כלל גולשי הפייסבוק הישראלים, ו-32% רווקים דתיים לעומת 35%.

"כדי להגיע לרמת דיוק גבוהה, היה עלינו להצליב מידע ממקורות שונים", מסביר מנכ"ל משרוקית, רוני ארזי. "את המידע המוצלב העלינו לכלי מיוחד של פייסבוק לניתוח קהלים, המפיק את הסטטיסטיקות לפי קטגוריות שונות. מרבית הנתונים נשענים על מידע שהגולש מדווח על עצמו".

נתון מעניין נוגע למקצועות הנפוצים בקרב משתמשי הפייסבוק הדתיים. מספר המועסקים במקצועות תחת הקטגוריות "ממשל" ו"צבא וביטחון" גבוה בקרב הדתיים. זאת בעוד תחומי האדמיניסטרציה, המכירות והייצור זוכים לפחות מועסקים, ביחס לישראלי הממוצע.

ומה לגבי אופן הגלישה בפייסבוק? בעוד שכ-43% מהגולשים הישראלים מתעדכנים ברשת החברתית רק דרך הסמארטפון, אצל הגולשים הדתיים ההעדפה היא לגלישה משולבת בין מחשב לסמארטפון – 68% לעומת 47% בקרב הגולשים הישראלים. הרבה דתיים גולשים בפייסבוק באמצעות אנדרואיד, באחוזים די דומים לאוכלוסייה הכללית.

בקטגוריית "תדירות פעילות", הגולש הדתי אוהד בממוצע 59 דפים (פי שישה מהגולש הממוצע הישראלי). הוא מקליק על 26 פוסטים ממומנים/מודעות (לעומת 10 בלבד אצל הגולש הישראלי הממוצע), משתף 4 פוסטים (לעומת 1), נותן 29 לייקים בממוצע (לעומת 9) ו-15 תגובות (לעומת 10). חשוב לציין בהקשר זה שהנתון אודות הגולש הישראלי הממוצע לוקח בחשבון גם פרופילים כפולים ומזויפים, שמשפיעים במידה מסוימת על הסטטיסטיקה.

דפי הפייסבוק האהודים ביותר בקרב משתמשי הפייסבוק הדתיים הם: נפתלי בנט, YNET, צה"ל, ישראל היום, ידיעות אחרונות, וואלה! חדשות, רשת, איילת שקד, שורת הדין ומירי רגב. דפים נוספים האהודים על המגזר: גלי ישראל, תנועת "אם תרצו", עמית סגל, עמיר בניון וחנוך דאום.

"המגזר הדתי הלאומי הוא סוג של "בליינדספוט" (נקודת עיוורון) עבור מפרסמים", אומר מנכ"ל משרוקית ארזי. "מדובר במגזר גדול ומשפיע מאוד על סדר היום הישראלי, מגזר שגולש אחרת, מדבר ומתנהג אחרת, וגם צורך אחרת. ובכל זאת נוטים לפרסם אליו בשפה חילונית או חרדית, למרות ששתיהן אינן מתאימות לו.

"הנתונים המפתיעים אודות הרגלי הפייסבוק של המגזר הסרוג, מאפשרים להכיר מעט יותר טוב את עולמו העשיר, שמשלב בין אמונתו הדתית לבין השותפות בעשייה הישראלית היומיומית, בין תורה ועבודה, בין הלכה למעשה, עולם שונה מכל מגזר אחר בחברה הישראלית", הוסיף.