משה גפני
משה גפניצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

כחלק מההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה, אישרה ועדת הכספים 80 מיליון שקל לטובת תקציב הבטחת הכנסה לאברכים העומדים בקריטריונים.

מהתקציב שאושר ייהנו כעשרת אלפי אברכים המוגדרים כבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך במיוחד שייהנו מתקציב חודשי של כ-1000 שקל.

במקביל, אישרה הוועדה 41 מיליון שקל תוספת לתקציב הקרן לסיוע לסטודנטים נזקקים. מהתוספת ייהנו כ-20 אלף סטודנטים מתקציב חודשי דומה ולאחר שיעמדו בקריטריונים.

בוועדה הבהירו כי מדובר בהעברה תקציבית שבאה בעקבות החלטת ממשלה מה- 22 בנובמבר 2015, מיד לאחר אישור תקציב המדינה. העברת הסכומים הללו תשמור על פער של 21% בין התקציבים המיועדים לטובת סטודנטים נזקקים, שהקרן לרווחתם תעמוד עתה על 121 מיליון שקל סה"כ, לבין אלו המיועדים לאברכים נזקקים, שהקרן לרווחתם תעמוד עתה על 100 מיליון שקל.

"הסיוע הן לסטודנטים והן לאברכים הוא לפרקיי זמן קצובים ויינתן על בסיס קריטריונים שונים המותאמים לכל אחת משתי האוכלוסיות. ההעברה התקציבית אושרה בהתאם לנוהל החדש לאישור שינויים בתקציב בוועדת הכספים בשקיפות מלאה ובין השאר, הוצגה לפני חברי הוועדה למעלה משבועיים בטרם נדונה במסגרת דיון בוועדה, שבו השיבו נציגי הממשלה הרלוונטיים מאגף התקציבים באוצר ומהמשרדים הרלוונטיים על שאלות חברי הכנסת", אמרו בוועדה.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הבהיר כי מדובר בתקציב לחודש ינואר וכפי שהוסכם בהסכם הקואליציוני.

במהלך הדיון תקפו חברי האופוזיציה את ההעברה ואמרו כי מדובר בהליך לא שיוויוני. ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) טענה ש"כריכת שני הדברים יחדיו נועדה על-מנת להתגבר על פסיקת בג"צ שקבע, כי יש להפסיק את תשלום קצבת ההכנסה לאברכים. אם כל דבר היה בא לחוד, ניתן היה להתמודד איתו מעשית, אם רוצים לעזור לאברכים יש למצוא דרכים לסייע להם ולא דרך כיפוף החוק באמצעות ועדת הכספים. כשמעבירים דרך ועדת הכספים ללא חקיקה מסודרת, זה כיפוף החוק. יש 310 אלף סטודנטים ו- 70 אלף אברכים".

גלאון אמרה לגפני, כי "אם הוא יביא הצעת חוק לסיוע לאברכים נזקקים היא תתמוך בה". חברי אופוזיציה נוספים הביעו התנגדות לכריכת שתי הקבוצות יחדיו: אראל מרגלית (המחנה הציוני), מיקי לוי (יש עתיד) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני).

מנגד טען יו"ר הוועדה ח"כ גפני כי אלמלא מאבקו לא היה ניתן תקציב אף לסטודנטים והסביר כי עיכוב בתקציב האברכים ירשום עיכוב מקביל אף בתקציב הסטודנטים - דבר שאיש אינו רוצה בו. 

"מדובר בקרנות סיוע שאינן לכל חייו של מי שיימצא זכאי לקבל את התמיכה וכי כל עיכוב באישור התקציב הזה ייפגע הן בסטודנטים והן באברכים ללא כל סיבה", אמר גפני והודיע שיפעל להאיץ בגורמי הממשלה הרלוונטיים לקדם את החקיקה בעניין הסיוע לסטודנטים ולאברכים הנזקקים.

לאחר הדיון אמר ח"כ עודד פורר מ'ישראל ביתנו' כי "מדובר בצעד לא שיוויוני ולא הוגן בעליל". לדבריו, ההליך "מקבע את ההפליה של סטודנטים על פני אברכים ומוביל לכך שמתוך למעלה מ-300 אלף סטודנטים, רק אחוזים בודדים יזכו לסיוע לעומת 100% מהאברכים אשר יזכו לסיוע מלא. העברה תקציבית זו היא בעייתית ומאכזבת ופוגעת שוב בציבור הסטודנטים העובדים, המשרתים במילואים והתורמים למדינה".