התחזקות. פולקמן
התחזקות. פולקמןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הוועדה המיוחדת לרפורמה בשירות המדינה, בראשות ח"כ רועי פולקמן (כולנו), קיימה היום (רביעי) דיון מיוחד בהשתתפות מנכ"לי משרדי הממשלה בנושא מכרזים בשירות המדינה.

ח"כ פולקמן אמר בדיון כי "המערכת הציבורית צריכה להיות מסוגלת לשלוח אנשים הביתה וצריך להיות מעבר של כוח אדם בין משרד למשרד. לא ייתכן שאם 'נולדת' במשרד ממשלתי מסוים, בהכרח גם תסיים העסקתך שם. עם זאת, לא נסכים לפוליטיזציה של השירות הציבורי. השירות צריך למלא את רצונם של השרים, אך עליו להיות מקצועי".

ראש מטה הרפורמה בשירות המדינה, רון צור, הכריז בדיון "בשנה הקרובה נעמיק את האצלת הסמכויות מנציבות שירות המדינה למשרדי הממשלה בתחומי ניהול כוח אדם, ניוד עובדים ומיון מועמדים".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנצינגר, מתח ביקורת על ההליך הבירוקרטי הארוך שגורם לאנשים מוכשרים לא להתמודד במכרזי מדינה או לחילופין לעזוב באמצע את המיונים לתפקיד: "אנשים פונים אליי ואומרים לי 'מצטער, רציתי לעזור אבל אני הולך, אני לא מוכן לעבור את התהליך הזה'. אני מאבד את כל האנשים הטובים.

''מי שנשאר לי זה אלו שאין להם אופציות אחרות. אני לא מעורב, אין לי שליטה מי מגיע לוועדות, ואינני בטוח שייבחר אדם טוב. בנוסף, יש לאפשר שינויי שכר לעובדים על ידי המנכ"לים, במגבלות מסוימות". אמר.

מנכ"לית המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה, סימה ואקנין-גיל, סיפרה כי "בשם השוויניות מכרזים נתקעים לפרק זמן ממושך ונכנסים לתהליכים שלוקחים חודשים".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני, אמר בדיון כי "אם אתנהל על פי הנהלים, אוכל להחליף עובדים רק בסיום הקדנציה. צריך לאפשר למנכ"ל למנות אנשים שהוא סבור שהם מתאימים. צריך שיהיה מרכז הערכה אחד למדינה, ולא בכל מיני חברות השמה".

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) אמרה "ברור שלכולנו יש אינטרס ליעילות המערכת הציבורית. הדגש צריך להיות הגנה על עובדים ולא על מקומות העבודה. העובדים הם לא סחורה, אי אפשר להפקיר אותם לאחר שניצלנו את השנים הכי טובות שלהם. אבל גם לא ייתכן שעובד שלא עושה את עבודתו כהלכה ייאחז בקביעות כמו בקרנות המזבח. אחד הפתרונות לכך הוא ניוד עובדים בין משרדי הממשלה השונים או בין תפקידים בתוך המשרדים".

ח''כ פולקמן סיכם את הדיון, "אפשר לעשות היסטוריה עם שר האוצר הנוכחי בעניין קליטת עובדי קבלן. הקביעות בשירות המדינה יוצרת תחלופה מהגרועות במדינות המערב. לא מעט מנכ"לים מספרים שהעובד אומר שלא יעשה כלום, יתפוס תקן וייצא רק בפנסיה. בתנאים מסוימים, ייתכן וניתן להסמיך משרדים גדולים לקליטת עובדים בכוחות עצמם, ללא נציבות שירות המדינה".