עושה. חיים כץ
עושה. חיים כץפלאש 90

שר הרווחה, חיים כץ, החליט על הקמת מסגרת ייחודית בשם מט"ל (מסגרת טיפולית לימודית) בגוש עציון בשל קושי שהוצג בפניו בנוגע לנערים משוטטים וחשש רב סביב הנושא הביטחוני והבטיחותי.

מלשכתו של השר כץ נמסר, "מתוך רצון לתת לנערים מענה הולם, השר חיים כץ החליט להקצות את המשאבים הנדרשים על מנת לאתר את הנערים, ולהעניק להם מענה אישי וקבוצתי ובכך להרחיקם ממקומות בהם הם עלולים להיפגע או לפגוע".

התכנית המדוברת, תכנית מט"ל, מהווה מעין "בית חם המעניק מענה לקשיים, בעיות וצרכים של בני נוער בגילאי 13-25 המוגדרים כבני נוער בסיכון גבוה. מדובר במסגרת  טיפולית כוללנית בקהילה, המעניקה לבני נוער בסיכון ובמצוקה (בנים) מענים בתחום האיתור טיפול וחינוך- ובה ניתן סיוע אישי וכלים להתמודדות עם קשיים ואתגרים", אומרים במשרד הרווחה.

המרכז פועל בשעות אחר הצהרים והערב ומצוי במקום מרכזי בקהילה הנגיש לאוכלוסיית בני הנוער. אוכלוסיית היעד של המיזם היא "עשרות בני נוער העשויים להתאפיין באחד או בכמה מהקשיים הבאים: קשיי הסתגלות למסגרות למידה, נשירה גלויה וסמויה ממסגרת למידה, המצאות במצב ניתוק ממסגרות חברתיות וקהילתיות".

על מטרות ומאפני המט''ל מונים אנשי משרדו של השר כץ שורת צעדים - איתור בני נוער מנותקים ושילובם במרכז, מתן מענה טיפולי הכולל ייעוץ ואבחון מצב בני הנוער, מתן סיוע אישי לבני הנוער כולל קבלה ותמיכה, פיתוח כישורי חיים. של בני הנוער, הרחבת שיפור יכולתם של  בני הנוער בפיתוח קשרים בן אישיים ושילוב במסגרות למידה או תעסוקה.

עוד מוסיפים במשרד ומפרטים את הפעילויות והמטרות של המיזם החדש: טיפול וליווי התנהגותי קוגנטיבי –  ביצוע איבחון מתן מענה פרטני על ידי שיחות טיפוליות קבועות לאור יעדי הטיפול שנקבעו , ביצוע טיפול  קצר מועד. התמקדות  בפיתוח כישורים חברתיים, לימוד אופן פתרון בעיות שינוי עמדות שאינן מועילות  והרחבת יכולת העמידה במשימות ומטלות. ייעוץ – סיוע לנער בהתמודדות עם קשיים בעיות ומצוקה תוך  הצגת חלופות ואלטרנטיבות לדפוסי פעולה מוכרים , מתן מידע וידע והתלבטות משותפת. טיפול קבוצתי חוויתי – הפעלת קבוצה טיפולית המאפשרת רכישת כלים לפיתוח כישורי חיים, אפשרות לביטוי רגשי וחוויתי כשהקבוצה מהווה מרחב להתנסות חדשה. במסגרת הקבוצה מוקנים  נורמות וערכים מעצבי  הסתגלות חברתית תוך שימוש באמצעים/ כלים  יצירתיים כגון דרמה ספורט ואומנות. פעילות חברתית חנוכית – בני הנוער משתתפים בפעילות חוויתית  הכוללת חוגים, צפייה בסרטים, השתתפות בפעילות משחק, בישול ויצירה. לויווי השמה וסיוע חומרי: הכוונה והשמת בני הנוער למסגרות חינוך, הכשרה מקצועית, תעסוקה ומסגרת קהילתיות . כמו כן לחלק מהנערים יינתן סיוע אישי - דמי כיס,  ביגוד,  ונסיעות בהתאם לתוכנית הטיפול. התערבות עם המשפחה – שיחות עם בני המשפחה והנער (עד 3 מפגשים).  ייעדם: הבנת הדפוסים של המערכת המשפחתית, שפור תקשורת בן אישית ומתן הדרכה הורית.

השר כץ אומר כי את החלטתו קיבל, "מתוך דאגה לשמירה על צביון חיים נורמטיבי, תקין וראוי לכלל תושבי האזורים הנפגעים, הנחתי את גורמי המקצוע במשרדי לבחון את יכולת המשרד לסייע בכל הכלים העומדים לרשותי. המטרה היא לסייע לבני הנוער ביישובים העומדים בקדמת המאבק בטרור ולוודא כי העסקתם תמנע מורכבות עתידית העשויה לצמוח מאי-מתן מענה ראוי לקשיים עמם הם מתמודדים".

ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל, ברך על היענותו של השר למצוקות הרווחה בתחומי המועצה, וציין כי בעוד רבים אחרים עסוקים בדיבורים מוכיח השר כץ כי הוא גם עושה ופועל בשטח.