מיקי זוהר
מיקי זוהרצילום: נתי שוחט, פלאש 90

וועדת השרים לחקיקה החליטה לדחות את הדיון בהצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) ועליזה לביא (יש עתיד) האוסרת חיוב עבודה בשבת.

ההצעה נדחתה בהסכמה ובתיאום עם שר הכלכלה וראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת לאפשר לח"כ זוהר להגיע להסכמות בקואליציה.

על פי ההצעה, יתאפשר לכל עובד ועובדת לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי הקבוע בחוק, ולא רק למי שמקפיד על שמירת מצוות שבת וכשרות כהלכתן. וזאת, בלי להסתכן בפיטורין או באי קבלה לעבודה.

חוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי יום המנוחה השבועי של עובד נקבע על פי דתו. על פי החוק הקיים, עובד המסרב לעבוד ביום המנוחה הקבוע על פי מצוות דתו רשאי לעשות כן רק אם הוא עושה זאת בשל איסור שבמצוות דתו אותן הוא מקיים.

מעסיק של עובד המבקש שלא לעבוד ביום המנוחה השבועי הקבוע לו, רשאי לדרוש מעובד להגיש תצהיר המבסס את הכרתו הדתית ואת קיום מצוות דתו. אם אותו עובד הוא יהודי, ראשי המעסיק לדרוש מהעובד תצהיר לפיו הוא שומר על כשרות בביתו ומחוצה לו ואינו נוסע בשבת.

הצעת החוק מבקשת לבטל דרישות אלה, ומאפשרת לכל עובד לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו, ולגבי יהודי - לסרב לעבוד בשבת, אף אם הוא יהודי מסורתי שאינו מקיים את השבת כהלכתה, אך הערך של אי עבודה בשבת חשוב לו.

ח"כ מיקי זוהר ציין, "בכוונתי לפעול בכל כוחי על מנת למצוא דרך להגיע להסכמות מול משרדי הממשלה והשרים בוועדה. מדובר בתיקון היסטורי שיאפשר לכל אזרח במדינתנו היהודית והדמוקרטית לנוח ביום המנוחה השבועי של מדינת ישראל שהוא יום השבת. המצב הקיים לפיו עובדים שאינם מצהירים על עצמם כדתיים מחוייבים לעבוד בשבת הוא אבסורד שחובה עלינו לתקנו".

"הצעת החוק הזו היא עוד צעד חשוב שאני מקדם בדרך לקיבוע הערך של יום המנוחה השבועי. הצעת החוק הזו תוכל להוות מסר חשוב לחובבי השופינג בשבת שלעיתים שוכחים שמאחורי כל נעל או בגד שהם קונים, ישנו עובד או עובדת שנאלצו לעבוד בשבת ולמכור להם מחשש שיפוטרו", הוסיף, "אני סבור שהצעת החוק הזו תשים סוף לעבדות המודרנית ותאפשר לכל  עובד באשר הוא יום מנוחה שבועי".