כסף
כסףצילום: נתי שוחט, פלאש 90

זהו סיפורו של י', אחד מרבים ברחבי הארץ שמקבלים שוב ושוב שיחות טלפון מחברות השקעה שמבטיחות הרים וגבעות, אושר ועושר, ותוך כדי שיח מצליחות להוציא ממנו את פרטי כרטיס האשראי.

י', עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7, "נעקץ" בתוך שעות אחדות בעשרות אלפי שקלים שנגבו ממנו. על הסיפור העגום שזכה לסוף טוב סיפר והדגיש המלצות חד משמעיות לכל אחד ואחד מאיתנו שמוצא את עצמו מול שיחה שכזו.

"אני שמח לשתף את הציבור במה שקרה לי כדי שילמדו מניסיונם של האחרים", הוא פותח ואומר ומספר על אהבתו האישית לעסוק בתחומי יזמות עסקית, או בלשונו "להפוך שקל אחד לשניים".

"יום אחד התקשרה בחורה נחמדה ואמרה שיש לה רעיון, אם אני רוצה ללמוד שיווק בשיטה הבינארית. לא הבנתי מה זה. אמרה שמדובר בשיטה חדשנית ומעניינת לסחור בבורסה. הסכמתי לשמוע. התקשרו מהחברה ואמרו שילמדו אותי ובשיטה הזו ארוויח בין 60 ל-80 אחוזים. אמרתי להם שזה נשמע הזוי, אבל הם הבטיחו שילמדו אותי לעשות זאת".

ממשיך י' ומספר על שיחות הטלפון הראשוניות שהחלו ביום ה-30 לדצמבר האחרון בשעה שמונה וחצי בערב. "שאלתי מה השכר שלהם והם אמרו חמישה אחוזים מהרווחים". התשובה הניחה את דעתו של י' שהבין שהמתכונת היא כשל עורך דין שאינו מבקש שכר בכל מקרה אלא שישתכר רק מאחוזי הרווח, מאחר והוא בטוח שאכן יהיו רווחים שכאלה.

י' ביקש ללמוד על החברה המדוברת ומצא שיש לה אתר אינטרנט מכובד ומקרין רצינות, עובדה שחיזקה את האמון שנתן בדברים הנאמרים לו. בניסיון להסביר לו כיצד פועלת השיטה נאמר לי' כי קבוצת אנליסטים מטעם החברה לומדים את השינויים והתמורות ברחבי העולם ומנתחים את התוצאות הכלכליות שמשמעויותיהן הן המלצות להשקעה באפיק כזה או אחר.

בהמשך השיחה אתו נשאל י' אם הוא מבין או לא בבורסה, ובמענה אמר ש'קצת'. השיחות נמשכו עד שהגיע שלב הפיתוי "כאן התפתיתי", הוא מודה ומזהיר, השלב בו מבקשים את מספר כרטיס האשראי שלו.

י' שאל לשם מה נחוץ הכרטיס ומהעבר השני נאמר לו שאולי יהיה בכך צורך. שם גם הקפידו לבקש שני מספרים של שני כרטיסי אשראי ונימקו זאת ברצון שלא לפגוע בכספי החשבון עצמו ושכל ההתנהלות העסקית תהיה בנפרד. י' שלא הבין את כל שנאמר לו התפתה ומסר את מספר הכרטיס. "כאן נפלתי", הוא אומר ומספר: "אני בדרך כלל נותן כרטיס אשראי רק לתרומות ולא לעסקים שאני לא מכיר".

על השיחות הוא מספר: "היה מתק לשון. הוא נשמע נחמד ואדיב ומסביר פנים. לא היה שום חשש. הייתה לו שפה מתוקה ונעימה, הוא מסביר בטוב טעם כל מה שאני לא מבין".

כאשר שב ואמר לבני שיחו מהעבר השני של קו הטלפון שהוא אינו מבין את השיטה שהם מציעים אמרו לו ש"מחר תבין את השיטה", משפט שמקבל משמעות רבה לאחר שהפרשה תמה.

למחרת בבוקר התקשר י' לאחיינו, בעל תפקיד בכיר בבנק פאג"י, ושאל אותו אודות החברה המדוברת. האחיין הזהיר אותו והמליץ להימלט מהחברה כמו מאש, אך עבורו היה זה כבר מאוחר מדי. בשעה 10 בבוקר, כ-13 שעות לאחר שיחת הטלפון הראשונה, בירר עם חברת האשראי שלו וגילה כי במהלך הלילה נמשכו מחשבונו בכמה משיכות שונות 55 אלף שקלים.

י' נדהם מהסכומים שמעולם לא התיר לאיש למשוך מחשבונו. בשעת בוקר הוא קיבל מיסרון ולפיו בקשתו להלוואה בסכום של 11 אלף שקלים אינה מאושרת. הוא עצמו יודע שאין לו מסגרת אשראי בסדרי גודל של 55 אלף שקלים.

"בשעה 11 לערך התקשרתי לחברת האשראי שלי, ישראכרט, ואמרתי לבטל מיד את הכרטיס", הוא אומר ומבקש לשבח את חברת האשראי שלאחר כמה שיחות נעתרה לבקשתו, אך מספר כי בתחילה סירבה הפקידה לכך ואמרה לו ש"אנחנו רק צינור ואם נתת מספר כרטיס יש לך בעיה, ואנחנו לא מתעסקים עם זה".

"אמרתי שגנבו לי ולא נתתי שום הסכמה בעל פה או בכתב. הם לא הסכימו בהתחלה. אמרתי להם שעכשיו אני תובע אותם כי אין שום אסמכתא שתאפשר משיכת כספים", מספר י' המציין כי השבועיים שנותרו עד להורדת סכומי משיכת הכרטיס ביום ה-15 לחודש נתנו די מרווח של זמן על מנת לאפשר את ביטול העוקץ.

בין לבין מעיר י' כי חברת האשראי אישרה בתחילה משיכה של 16 אלף שקלים ולא מעבר לכך, "ואחרי שהוכחתי שזו הייתה רמאות ועוקץ וגנבו בלילה, כשהבנק לא עובד, החזירו את כל הכסף", הוא אומר ומציין כי כאשר בוטלו חיובי העוקץ הם בוטלו בשלבים. בתחילה סכום של 15 אלף שקלים ולאחר מכן, כשהפנה את תשומת לב החברה למשיכה נוספת, בוטלה גם משיכה זו וכך במשיכה אחרת עד שהסכום כולו הושב לו.

מסקנותיו הברורות של י' ידועות, אך יש בהחלט לתת עליהן את הדעת: "לא לתת בשום פנים ואופן, גם לא למתרימים, פרטי כרטיס. תבקשו להיכנס לאתר למקום מאובטח ורק שם לתרום", הוא אומר ומוסיף: "אדם שיש לו ויכוח עם עסק, חברת האשראי תאמר לו להגיד זאת בבית המשפט, אבל אם מתכחש לעסקה היא תגבה אותו".