יאנוש בן גל
יאנוש בן גלצילום: Moshe Shai/FLASH90

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר יעקב שנקמן על הסרטון הייחודי שבו תיעד את האלוף במילואים יאנוש בן-גל ז"ל שהלך לעולמו בשבוע שעבר באירוע לציון ארבעים שנה למלחמת יום כיפור.

שנקמן, שהיה בתקופת המלחמה עדיין נער צעיר, הגיע למקום מתוך הערכה ללוחמים וכחלק מיום מורשת באזור הצפון, מצא את עצמו כיחיד שמתעד את דבריו של מפקד חטיבה 7, האלוף בן גל המנוח. כעת הוא חושף את סרטו.

"הייתי ילד במלחמת יום כיפורים. זו הייתה טראומה גדולה מאוד. כמות עצומה של הרוגים ופצועים ב-24 ימים, ההפתעה הגדולה, האזעקה ביום הכיפורים, הבלימה ההרואית של הסורים בידי חטיבה 7 וחטיבה 188, חטיבת ברק שאמנם הושמדה כמעט לחלוטין אבל במחיר כבד מאוד ביצעה את המשימה שלה ובלמה את הסורים", הוא מספר.

על האירוע בו תיעד את האלוף בן גל הוא מספר: "זה היה יום חול המועד סוכות תשע"ד, ספטמבר 2013, התקיים יום הדרכה בכל הגולן. נסעתי עם הבן שלי דוד לחברים בצפת ומשם בבוקר נשענו לתל סאקי, שמענו את סיפורו של הבונקר שם, משם לצומת חושנייה, שם פגשנו את וותיקי הלוחמים שסיפרו על הקרבות, אחר כך לאנדרטת 77 עם אביגדור קהלני בעמק הבכא, שם היה אוטוסטראדת אוטובוסים".

להפתעתו מצא את עצמו שנקמן מסריט לבדו את הטקס מבלי שצה"ל מצא לנכון לשגר למקום צלם. "בטקס החשוב הזה הייתי היחיד שהסריט בוידאו. משום מה הצבא לא מצא לנכון לצלם. שולחים של מיני שדרים וצוותים לכל מיני מופעים ואלילי תרבות שצצים כאן אבל לאירוע היסטורי כזה לא נשלח אף אחד והייתי היחיד שהסריט במצלמת חובבים".

האמפיתיאטרון  היה מלא באנשי חטיבה 7, בני המשפחות השכולות ולוחמים מהעבר. על יאנוש עצמו מדגיש שנקמן את המעמד בו העלה לבמה את המג"דים ונציגי הסיירת מתוך פרגון מלא והגדיר אותם כגיבורים האמיתיים של המלחמה.

"בנוסף לכל מידותיו הטובות יאנוש היה אדם צנוע. היה לו חוש הומור. בסוף הטקס כשהתחלנו ללכת ביקשתי ממנו להצטלם עם הבן שלי. הוא הסכים, חיבק אותו ואמר לבן שלי שפעם התמונות האלה יהיו שוות הרבה מאוד כסף... לקחתי את הטלפון שלו ואחרי שערכתי את הסרט שלחתי לו את הדיסק הבייתה ומצאתי לנכון להעלות את הדמות המיוחדת מעבר למסמך החשוב הזה".

לקראת תום דבריו מקפיד שנקמן לציין כי בעוד הכול עסוקים במחדל ההזנחה שלפני המלחמה "לזכותו של יאנוש ראוי לומר שהוא אולי המח"ט היחיד שהכין את החטיבה שלו כפי שצריך, והצליח לבלום את ההסתערות של מאות טנקים גל אחרי גל. הוא הכין את החטיבה והקו היחיד שלא נפרץ הוא הקו של חטיבה 7".

מוסיף ומדגיש שנקמן בדבריו כי בנאומו אמר יאנוש כי "אחרי 40 שנה הגיע הזמן להפסיק להתעסק רק במחדל ולזכור שבמידה מסוימת מלחמת יום כיפורים הייתה ניצחון ענק. להתחיל במצב קשה ולגמור אותה כשאנחנו ליד דמשק ומחצית מהצבא המצרי מכותר ורק לחץ אמריקאי הציל אותם זה הישג עצום".