ברזיל
ברזילפלאש 90

מדינת ישראל דרך הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית תשקיע בשנה הקרובה 1,180,000 ש''ח בעידוד עליה מברזיל, לנוכח העליה המתמדת במספר העולים ממדינה זו. כך נחשף היום (שני) בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת.

הכסף יושקע בעידוד עליה, בסמינריוני-הכנה לעליה, ברכז השמה לתעסוקה במשרה מלאה, בהכנת בחינות פסיכומטריות לסטודנטים, אולפנים לעברית ועוד. בשנת 2012 הגיעו רק 191 עולים, ובשנה הקרובה צפויים לעלות כ-750 יהודים מברזיל.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) קרא לשפר את הקליטה של עולים אלו במלווים-דוברי-פורטוגזית וסיוע ביזמות עסקית.

מיכאל עבאדי, יו"ר "בית ברזיל" ציין כי הבעיות הייחודיות של עולי ברזיל הן מציאת תעסוקה, אולפן נוסף לעברית, מלווים דוברי פורטוגזית, קורסים מקצועיים, סיוע כספי וליווי אישי. הוא הדגיש כי משבר כלכלי חריף פוקד את ברזיל זה מספר שנים, צמיחה שלילית מול צמיחה ישראלית גבוהה, ירידה חדה בערך המטבע המקומי מול השקל הישראלי, ירידה של התל"ג הברזילאי ב-3.5% בשנים האחרונות וירידה נוספת של כ-4% בשנה הקרובה, וכן תחושות גוברות של אנטישמיות עממית ואפילו ממוסדת וממשלתית.

לדבריו עולי ברזיל הם האחוז הגבוה ביותר של אקדמאים בדרום אמריקה (32%) והשביעי בין כל העולים.

גלדיס ברזובסקי, מנהלת הארגון, הלינה על צמצום מספר שליחי הסוכנות היהודית במדינה, מחסור באולפנים, חוסר מלווים במרכזי הקליטה, מחסור בתרגום לפורטוגזית בהודעות מרכזי הקליטה לדייריהם ועוד. היא סיפרה על עשרות פניות מדי יום של מתעניינים בעלייה, והדגישה כי הרוב המוחלט של העולים אינם שולטים אלא בפורטוגזית.

יהודה שרף, מנהל היחידה לעליה בסוכנות היהודית, השיב כי עובדת סוכנות במשרה מלאה עוסקת בהשמה לתעסוקה, יריד-עליה יתקיים בעוד כחודשיים, ומספר טלפון חינמי, העונה לכל מתעניין בעלייה מכל מקום בעולם כאשר המוקדן מלווה את העולה בטלפון ובדואר אלקטרוני עד עלייתו ארצה, ויטפל בכל בעיה.

הוא הוסיף כי ההסתדרות הציונית תפתח בקרוב אולפנים נוספים לעברית בברזיל, והבטיח לבדוק את תרגום ההודעות במרכזי הקליטה גם לפורטוגזית.

עודד פויר, נציג ההסתדרות הציונית, הוסיף כי יפתחו בקרוב כ-15 כיתות אולפן לעברית, יוכשרו מורים, ויגויסו עובדים לעידוד עליה שיגיעו גם לערי השדה ולא רק לסאן פאולו וריו דה ז'נרו.

איריס הומינר, אחראית יזמות עסקית במשרד הקליטה, סיפרה על ליווי לפתיחת או העברת עסק לעולים, עוד בטרם הגיעם לארץ, על בקשות רבות למידע ועל גיוס עובדים דוברי פורטוגזית. אלה סבן, סגנית מנהלת האגף לעידוד העליה במשרד, הדגישה כי מענקי עלייה סיוע בשכר דירה, ביזמות עסקית ובתכניות תרבות יוענקו לעולים שיעברו בעיקר לגליל ולנגב.