"ההכרה שקיבלו הרפורמים היא פתח לדרישות נוספות". נשות הכותל
"ההכרה שקיבלו הרפורמים היא פתח לדרישות נוספות". נשות הכותלצילום: הדס פרוש, פלאש 90

נשות הכותל שערכו הבוקר (שישי) תפילת ראש חודש ברחבת הכותל המערבי, הכניסו למקום הקדוש ספר תורה בניגוד לסיכום שלהן עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

במהלך המשא ומתן לגיבוש המתווה לחלוקת הכותל, סוכם בין הנשים הרפורמיות לעו"ד מנדלבליט כי הן ימנעו מהחדרת ספר תורה בסתר ומפרובוקציות ברחבת הכותל המערבי.

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ אומר בתגובה כי ''מעשה זה מעיד שוב ושוב על כך שמטרתן הינה אך ורק פרובוקציה והתרסה, מדון ומריבה וחילול הקודש, ושום מתווה או פשרה שיוצע להן לא יועיל מול כוונה כזאת.

''מתוך כאב אני רואה מולי את הקבוצה הקטנה הזאת אשר שמה לה למטרה לערער את המרקם העדין המתקיים ברחבת הכותל המערבי, ולהפוך את רחבת הכותל המערבי לאדמת מריבה", הוסיף הרב רבינוביץ.

רב הכותל קרא לשר הדתות דוד אזולאי לשנות את תקנות השמירה על המקומות הקדושים ולקבוע כי תפילת הכותל תהיה רק על פי הוראות הרבנות הראשית ובלי קשור למתווה שמגבשת הממשלה מול הרפורמים ונשות הכותל.

בעמותת "נשות הכותל" דחו את דברי הרב רבינוביץ' וטענו כי ''אין כאן הפרה של ההסכם שכן ההסכם קובע כי עד שלא תוכשר במלואה רחבת התפילה החדשה, נשות הכותל יוכלו להמשיך להתפלל כדרכן וכמנהגן בעזרת הנשים בכותל. 

''לעניין 'הציפיה' כי לא נקרא בספר התורה, הבהרנו בכל שלבי המו"מ כי לא נוותר על המאבק על קריאה בספר התורה. רוצה רב הכותל לקדם את התהליך, מוזמן להאיץ בשר הדתות לחתום על התקנות לבניית רחבת התפילה השוויונית, כפי שהיה אמור לעשות השר על-פי ההסכם כבר לפני שבועיים.

''מבחינה משפטית, פסק דין משה סובל מאפשר לנשות הכותל לקרוא בספר התורה בעזרת הנשים. אולם, רב הכותל עושה הכל כדי למנוע זאת מהן'', נמסר.