שחזור הראיון. הערב
שחזור הראיון. הערבצילום: יח"צ

אירוע הוקרה מרגש נערך הערב (שלישי) לאסיר ציון לשעבר, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, לציון 30 שנה לעלייתו ארצה.

האירוע התקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב, בהשתתפות יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אברהם דובדבני, מ"מ וסגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, חברי ההנהלה הציונית מהארץ ומחו"ל, חברי חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, רעייתו של שרנסקי  אביטל ובני המשפחה.

באירוע שיחזר חיים יבין את הריאיון הראשון והמפורסם שקיים בעברית עם נתן שרנסקי ועם רעייתו אביטל, בפרספקטיבה עכשווית. שרנסקי ורעייתו חלקו עם הקהל את סיפורם המרגש, ביחד וכל אחד לחוד בתקופת המאסר. שרנסקי סיפר סיפר כי בזמן מאסרו לא ידע על מה שקורה בישראל ובעולם, אבל על מבצע אנטבה הוא ידע, וראה בו מסר ציוני אותו לא ישכח לעולם.

"שלטון ברית המועצות ראה בי בוגד, ראו במי שרוצה לעלות לארץ סכנה לשלטון הקומוניסטי", ציין שרנסקי.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך, "נתן סיפר לי על ההשפעה הרבה שהותירו עליו סיפור אנטבה ונפילתו של אחי יוני. אנחנו עובדים יחד רבות ובכל המגעים הללו גיליתי פטריוט יהודי, ציוני, ישראלי. אלו תכונות שהיו כל כך בהירות וחדות בתקופתך כאסיר ציון, נכנסת לכלא בראש מורם ויצאת בראש מורם. אני חושב על המאבק שלך במובנים לאומיים ובינלאומיים, העם שלנו נמצא במאבק למימוש ערכי חירות האדם והמאבק מעולם לא הסתיים רק בנו. מאבק אסירי ציון למען החופש מול המשטר הטוטליטארי הקרין על העולם כולו, על בריה"מ עצמה והיה הגורם המרכזי שהביא להפלתה, וכמובן על העולם כולו. האמת הזו ממשיכה להוות את הלפיד שלאורו אנו הולכים".

לדבריו, "אזור גדול סביבנו נשלט ע"י טוטליטריות חדשה, איסלאמית הרומסת את כבוד האדם. בסערה זו מדינת ישראל עומדת כמגדלור של חופש וקדמה, ואתה נתן, אחד המחזיקים בלפיד. אני רוצה לברך אותך על 30 שנה ליציאתך לחופשי, ורוצה להגיד לך שתמשיך להחזיק בלפיד".

למברכים הצטרף גם הנשיא לשעבר שמעון פרס שסיפר, "בואו של שרנסקי לשדה התעופה בישראל היה אחד הרגעים המרגשים ביותר שידעתי בחיי, ולדעתי אחד החשובים בתולדות העם היהודי. שרנסקי התייצב בודד מול המשטר הבולשביקי האכזרי, לא נבהל ולא נכנע. גיבור יהודי- שום דבר לא הזיז אותו".

יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אמר באירוע, "אנו שמחים להוקיר ולחלוק כבוד לאסיר ציון לשעבר ויו"ר הסוכנות היהודית בהווה, נתן שרנסקי. אין דבר יותר ציוני עבור ההסתדרות הציונית מלחגוג 30 שנה לעלייתו של שרנסקי לישראל. סיפורו המרגש הוא סמל לניצחון רוח וחירות האדם, ופעילותו בסוכנות היהודית חשובה מאין כמותה".