מאיר את הדרך - ביקורת מופע

רק שולי רנד יכול להפוך את שיריו של מאיר אריאל למחזמר שיש בו שילוב מנצח של אמונה, צחוקים ורגש

משה גלנץ , ט"ז באדר תשע"ו

מאיר אריאל ז"ל היה מוחא כפיים. 'ת'מבינת'י'
מאיר אריאל ז"ל היה מוחא כפיים. 'ת'מבינת'י'
צילום: יהונתן זום 2000

'ת'מבינת'י',

שולי רנד שר מאיר אריאל

היוצרים בעולם המוזיקה והאמנות נחלקים לכמה קטגוריות: אלו שזוכים לפריצה חד פעמית ומתאדים, אלו שתמיד נמצאים ברקע בלי קשר לעובדה ששנים ארוכות לא חידשו דבר, ואלו שמקדימים את זמנם. אבל יש גם כאלה שיודעים להמציא את עצמם מחדש בכל פעם. שולי רנד הוא אחד מהם.

רנד נחשב לאחד שתמיד פוסע במקומות שלא הלכו לפניו. הוא היה חלק מהבוהמה התל-אביבית כשחקן תיאטרון. לאחר חזרתו בתשובה, שב בענק לתודעה הציבורית עם הסרט 'אושפיזין' והמשיך עם האלבום 'נקודה טובה' שהצליח לשבור את הקרח התרבותי בפסיפס הישראלי. עכשיו הוא חוזר שוב, והפעם אל הבסיס התרבותי שממנו ינק כשחקן בתל אביב: תורותיו ושיריו של אדמו"ר המוזיקה הישראלית - מאיר אריאל ז"ל - במסע שלוקח את הצופים לחוויה כמו שרק שולי רנד יודע לקחת.

'ת'מבינת'י' הוא מחזמר קברטי שנכתב על ידי רנד בעיבוד מוזיקלי של אסף תלמודי, ונדמה ששירי מאיר אריאל כאילו נכתבו לו במיוחד. שכונת מצוקה ירושלמית שתושביה נאנקים תחת עול החיים ומשתוקקים למשהו שיחלץ אותם מהקושי היומיומי. ומי יכול לעשות את זה אם לא המשיח? בין דמויות המפתח תוכלו למצוא את ניסים בעל הייסורים, יעקב הנרקומן הקדוש, אברהם המעוך וחיים האפיקורס, שעליהם מספר שולי בהומור שנון במיוחד, בנוכחות בימתית יוצאת דופן ובכישרון משחק נדיר. שירי מאיר אריאל המלווים את המחזמר ("אף אחד לא יודע', "טרמינל", "מים מתוקים", "חיית הברזל", "צועק את שחסר לו" ועוד) מקדמים את העלילה בכל פעם עוד צעד קדימה.

המופע החדש הוא אירוע מכונן מבחינת רנד משום שהוא מצליח, אולי לראשונה, לשלב בין כישוריו כזמר, כשחקן וכמספר הסיפורים על במה אחת. כאשר עלה רנד עם 'ת'מבינת'י' במופע ההשקה ברידינג 3 בתל אביב, הוא שיחק בקהל למשך שעה וחצי כאילו היה בובת מריונטה.

בתור בכניסה לאולם תהיתי מה היה אומר מאיר אריאל אם היה מגיע למופע כאורח. כמה דקות אחרי שרנד עלה על הבמה זה כבר היה ברור: העברית העשירה, הציניות, החדות, התיאורים המשעשעים והשירה הבועטת של אריאל נכחו שם על הבמה - ולא רק בשירים עצמם. אם תרצו, 16 שנים אחרי שנפטר, חוזר אריאל לקדמת הבמה בידו הבטוחה של שולי רנד. אין ספק, הוא היה מוחא כפיים. כמו כולנו.