דף חדש

בתחילת השנה אנו מגיעים עמוסי אדרנלין ללימודים. חודשים אחרי הכול מאבד צורה. צוות 'מקום בעולם' מגיש כמה טיפים למחצית ב' משודרגת.

אילת כהנא-'עולם קטן' , י"ז באדר תשע"ו

עברית, שפה, מחברת, לימודים, לשון
עברית, שפה, מחברת, לימודים, לשון
צילום: סופי גורדון, פלאש 90

שמר ארזי עזב את הישיבה התיכונית שבה למד בגיל 14. היום הוא בעל תואר שני בחינוך מיוחד, מרצה מבוקש, ומדריך ארצי באגף ללקויות למידה ולהפרעות קשב במשרד החינוך. הנה ארבעת הטיפים שלו:
לערוך רשימה פשוטה של כל הדברים שאני צריך לעשות כדי להדביק את הפער. עכשיו הכול הרבה יותר מסודר לי בראש. סדר הוא המתכון הכי חשוב לרוגע. אני בוחר מתוך הרשימה מה הדבר שנראה לי הכי חשוב כרגע, ובו אני מתחיל.

  • ברגע שאתה לא מצליח במקצוע מסוים, לא לחכות. אם תשאל מיד כשאתה לא מבין, תצמצם את הפער ואת התסכול. אל תעשו חשבון לאף אחד – גשו למורה, לחבר, להורה, לכל מי שסביבכם ויכול לעזור.
  • אם קשה לך גם להקשיב וגם לסכם, אתה יכול לבקש מהמורה אישור להקליט אותו. אני למדתי ככה לשני תארים.
  • קבלו החלטה שלכל מקצוע אתם מקדישים חצי שעה בשבוע. זה מאפשר לדעת את החומר היטב, וכשיגיע המבחן רק תחזרו על מה שאתם כבר יודעים.
  • אין שום צורך או היגיון לכתוב את כל מה שהמורה אומר. יעילות היא לדעת לזהות את משפטי המפתח ולכתוב אותם. כשתלמידים מבקשים מהמורה בתחילת השיעור להגיד להם מה הדברים החשובים שהוא רוצה שהם יכתבו - זה בסדר גמור.

אימוני כושר לחיים

הטיפים של יוני נוימן, יועץ בשיטת מוח אחד ומאמן אישי

  • האמונה ביכולת ההתחדשות והשינוי. זה נושא כללי לכל החיים והקב"ה מחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית. אם אדם מאמין בזה הוא רואה את זה כפשוטו ממש.
  • חשוב להבין שגיל ההתבגרות מלווה בסערות פיזיות ונפשיות. אני קורא לזה 'חדר כושר'. זו התקופה שבה אני מפתח שרירים לחיים שיבואו בהמשך. זה נקרא: פיתוח יכולות למידה.

הרבה פעמים קורה שהצטבר לכם הרבה חומר מפני שלא השלמתם עבודות והחסרתם שיעורים. יש לנו כלל ידוע: "תפסת מרובה לא תפסת" והוא כותרת לשני הדברים הבאים:

  • לערוך רשימה פשוטה של כל הדברים שאני צריך לעשות כדי להדביק את הפער. עכשיו הכול הרבה יותר מסודר לי בראש. סדר הוא המתכון הכי חשוב לרוגע. אני בוחר מתוך הרשימה מה הדבר שנראה לי הכי חשוב כרגע, ובו אני מתחיל.
  • לסדר את הזמן. במיוחד בגיל הזה, יש נטייה להעדפות שהן לפעמים לא נכונות. כדאי לשים לב לְמה אני מקדיש את הזמן ולראות איפה אני יכול להקדיש זמן להשלמות.
  • הטיפ האחרון והכי חשוב – "אין חבוש מתיר את עצמו מבית האסורים". הרבה פעמים אני לא יכול ליצור את הרשימה הזו לבד. לכן יש אנשים טובים במערכת שיכולים להרכיב אתך את הרשימה. גשו למנהל התיכון, למחנכים, למדריכים, למורה שאתם קשורים אליו, ובקשו עזרה פשוטה בסידור הדברים שעליכם לעשות.

ארגנו את העמוד שלכם

* הקפידו לרשום כותרות ראשיות וכותרות משנה.

* אל תשתמשו בהרבה צבעים! זה יוצר בלבול בעין וחוסר יכולת להתעמק בתוכן. בחרו שניים או שלושה צבעים ובהם תשתמשו בכותרות ובתוכן הסיכום.

* סמנו במרקר (בצבע אחד!) את מילות המפתח והמושגים שחשוב לזכור.

* כתיבה גדולה יחסית ורווח בין המילים והשורות מקִלים על העין ומאפשרים קריאה רציפה יותר. אל תתקמצנו על דפים!

* חלקו את התוכן לפסקאות. החלוקה תקל את הקריאה בשלב מאוחר יותר. שוב - אל תתקמצנו על דפים!

* אל תכתבו בשני צדי הדף. הדיו של העט עלולה לעבור לצד השני. אל תתקמצנו על דפים! (טוב, הבנו)

* הקצו בכל דף ריבוע מיוחד למילוי קשקושים. מי שלא מקשקש לא באמת מקשיב.

* מַספרו את העמודים. כשחבר ירצה לצלם מכם אחר כך את המחברת, חשוב שהוא לא ילך לאיבוד.

* המורה הוסיף משהו חשוב שיש להוסיף לפסקה הקודמת? השתמשו בכוכבית * כדי להפנות להערות שוליים, וכתבו את התוספת בתחתית הדף.

* הוסיפו לעצמכם הערות והסברים שישמשו אתכם בלימוד למבחן. למשל אם המורה אמר מילה לא ברורה, החליפו אותה במילה נרדפת שתעזור לכם להבין טוב יותר את החומר.

* טעיתם בכתיבה? אל תשמידו ראיות מהזירה. הקשקוש המורה על מחיקה יכול להסתכם גם באיקס קטן.

* הכי חשוב - השאירו את הדף האחרון במחברת לקשקושים ולמחשבות שעולות לכם באמצע השיעור. גם נחמד להיזכר בסוף שנה, וגם ביצעתם את המטלה הקרובה לשיעור אמנות.

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם",  

מגזין הנוער של עולם קטן. לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן