בשבע מהדורה דיגיטלית

הרב זאב שרון: להרוג זה עצוב אך הכרחי

התבטאותו של הרמטכ"ל על הוראות הפתיחה באש - מוסר יהודי או עיוות מוסרי?

נעמה בן-חיים , ט"ז באדר תשע"ו

הרב זאב שרון
הרב זאב שרון
ללא קרדיט צילום

לפני שדנים בבעיה עצמה צריך להתחיל מהעיקרון המנחה. "אהבת כל המעשים כולם היא קודמת לכל. אחר כך אהבת כל האדם, אחריה אהבת ישראל.

שהיא כוללת הכול, שעתידין ישראל לתקן את המעשים כולם" (הרב קוק, מוסר אביך, אהבה). כלומר, אנחנו חפצים בתיקון עולם ואין לנו מאוויים וחלומות לפגוע ולהרוג אף אחד.

העיקרון התלמודי ש"הבא להורגך השכם להורגו" הוא קודם כול יסוד מוסרי. לאדם מותר להתגונן ולהציל את חייו במחיר חיי מי שמסכן אותו. בנוסף לכך, אין לחכות לרגע האחרון כדי להתגונן, אלא צריך וחובה לקחת את היוזמה לידיים ולצאת ולהקדים במכת מנע, כאשר אז קל יותר לפגוע בגורם המסַכן.

על פי הדרכת חז"ל, העיקרון הזה תקף לאדם הפרטי כמו גם לאומה שלמה. לאור העיקרון הזה התבטא הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ על חיסול רב המרצחים שחאדה, שמראש היה ידוע שיחד איתו ימותו אשתו, ילדיו ושכניו. חלוץ נשאל מה מרגיש הטייס ששחרר את הפצצה והשיב: "מכה קלה בכנף". הוא לא בא לבטא זלזול בחיי אדם, אלא להסביר שזה מוסרי. זה עצוב שאנחנו חיים במציאות שמכריחה אותנו להפעיל כוח ולהרוג, אבל לא נייסר את עצמו כאילו אנחנו מבצעים פשע נגד האנושות.

אם הרמטכ"ל איזנקוט התכוון שלא צריך לרוקן מחסנית שלמה על הקם להורגך, אלא להרוג אותו בכדור הראשון, יש צדק מבצעי בדבריו. אבל דין רודף קיים גם בתינוק במעי אמו שמסכן את חייה וצריך להצילה במחיר חייו של התינוק. ולא אומרים כמה הוא נחמד וחסר ישע.

במסע הרצח שהתפתח בחודשים האחרונים צריך לעבור המסר שכל מי שינסה להרוג אותנו, דינו אחת למיתה. ולא משנה מה גילו. הנערים שרצחו ביום חמישי את סמ"ר טוביה ינאי ויסמן הי"ד והנער שרצח את דפנה מאיר הי"ד לפני חודש היו בני 15. חובתנו הראשונית היא שלא יהיו אלמנות, אלמנים ויתומים. על אלה חובתנו הראשונית להגן. 

הרב זאב שרון

ראש המכינה הקדם צבאית 'ארזי הלבנון' בשילה