שמח
שמחצילום: Vladislav Nosick | iStock

ישמח מלך | אלבום | שלמה כ"ץ

מגלה הניגונים של הרב שלמה קרליבך, שלמה כ"ץ, כבר נבר והאדיר כמה צלילים מצלילי רבו המוזיקלי בלא מעט אלבומים ופרויקטים אותם הוציא ובהם השתתף, אבל כעת הוא מזמן לעצמו דרך עצמאית וחדשה. 

באלבום 'ישמח מלך' חושף כ"ץ עשרה ניגונים קרליבכים, אלא שהפעם מקור המילים והלחנים מגיע מכ"ץ עצמו, כמעט.

העיבודים המדהימים עוצבו בידי האמנים נדב בכר ואורן צור (קחו למשל את השיר הסוגר – אדיר אדירנו בעיבוד שמטריף את המח). המילים המקוריות לא ממש מגיעות מראשו של כ"ץ אלא בעיקר מאגדות ומלקטות פסוקים וחצאי פסוקים, ציטטות ופתגמי חז"ל ועוד כמה השלמות מאת כ"ץ ו"לחני שלושה האקורדים" ממשיכים את הקו הקרליבכי, אך מגיעים מלבו של שלמה היורש.

קולו הכובש של כ"ץ כל כך עדין שכשהוא משחק בגבוהים ובסלסולים אני מפחד שהוא יישבר. הוא משורר כמו רוח השטה על פני המים, אלא שבמקרה שלנו הוא מציף אור על פני תהום.

קטנות

קול פעמונים | חדשיר וקליפ | ישי ריבו

וואו.

ישי ריבו לא מתרגש מהרעש וההמולה שהוא יוצר בכל צליל והגיית פיו. הוא לא מתגל"ץ ולא מתחנף.

שיריו של ריבו כשירי משוררים. הם דורשים חשיבה, דפי מקורות ופירושי חכמים, לא כאותם אמנים המנגנים ניגון ובדיעבד תרים אחר שבבים מילוליים שייתפרו למלודיה הקיימת -  ריבו מכין מערך, משל ונמשל, רעיון תלמודי ופילוסופי, מחבר למילים, חורז במקומות הנכונים, משחק במקומות האחרים ולסיום מלביש את הטקסט במלודיה מעוצבת ומגיש בקולו, קול הפעמונים.

בסוף, אגב, הגלצים קונים את זה.

ואם לא די לנו במשלי ריבו, מגיע האנימטור נדב נחמני ומוסיף פירוש משלו אל העומק המוזיקלי. בפסקה הבאה נרחיב גם עליו, עד אז, עיניים לכאן:

מעלה באוב

לפני נחמני, פיינגולד הנפלא השיק בשנה שעברה את השיר המקסים והממכר הזה. עכשיו הוא כבר הוציא אלבום וכולם מכירים אותו וזה מגניב, אבל אז הוא עוד היה בתחילת דרכו הפרסומית וזה היה עוד יותר מגניב לגלות אותו ואת הכישרון האדיר שלו.

ולנחמני –

הבחור הכישרוני הזה כבר הספיק לעשות כמה דברים בחייו למוזיקאים המתחזקים וימינה ('ילדים' לאביתר בנאי, 'רוקדת על חוט' לרוחמה בן יוסף, 'קול פעמונים' לריבו דלעיל) ובכל פעם מביא את המוזיקה, הטקסט והעיבוד לידי ביטוי ופירוש ויזואלי מרתק ומושך.

האם אנחנו בפתחו של עידן 'וולט דיסני' מוזיקלי יהודי? נחמנים יגידו.

אדר קטן שמח ומבדח!

שבת שלום!

עוזיאל.

---

מתוך מגזין ערוץ 7