אין חדאע"ש תחת השמש

במוזיאון ארצות המקרא בירושלים ייערך מחר (שישי) פאנל תחת הכותרת "אין חדאע"ש תחת השמש", בהשתתפות הפרשן לענייני ערבים אהוד יערי, המזרחן ד"ר מרדכי קידר ואוצר המוזיאון יהודה קפלן, שיעסוק בהרס אתרי המורשת העולמית ברחבי המזרח התיכון.

בנוסף, יתקיימו במוזיאון סיורים מיוחדים סביב אתרים ותרבויות שנפגעו בעקבות פעילות ארגון הטרור דאע''ש (המדינה האסלאמית) בסוריה ובעיראק.

בסרטונים השונים שהפיץ ארגון הטרור ניתן לראות את מחבליו מרסקים בפטישים ובמקדחות פסלים ויצירות אמנות, וכן פיצוץ של מקדשים עתיקים, כנסיות ומסגדים.

חלק מהפריטים שהושמדו מתוארכים מהמאה התשיעית לפני הספירה. כמו כן, על פי ההערכות, מחבלי דאע"ש אף מכרו כמה יצירות אמנות ועתיקות בשוק השחור כדי לממן את קמפיין הדמים שלהם באזור.

יהודה קפלן, אוצר במוזיאון ארצות המקרא והמנחה של הפאנל, אמר כי "מאז עליית ארגון המדינה האסלאמית בעקבות התמוטטותן של עיראק וסוריה, נשאב המזרח התיכון למערבולת מטורפת של אלימות ומוות, ובעקבותיה גם להרס שיטתי של אתרים ארכיאולוגיים ואתרי מורשת עולמית הנשדדים ונהרסים באופן בלתי הפיך.

''על רקע זה, עולה לסדר היום החשיבות של תיעוד תרבויות ואתרים היסטוריים. במציאות כזו, למוזיאונים תפקיד מרכזי בהגנה ושמירה של הידע והעלאת המודעות לחשיבות הארכיאולוגיה והמורשת", הסביר.