ראש הכנסייה הקתולית והרב יצחק יוסף
ראש הכנסייה הקתולית והרב יצחק יוסףפלאש 90

הופתעתי לקרוא גילוי דעת שעליו חתומים 35 רבנים אורתודוקסים המכירים ב"הזדמנות ההיסטורית הניצבת בפניהם – לקבל את היד המושטת לנו על ידי אחינו ואחיותינו הנוצרים לעבוד יחד כשותפים על מנת לעמוד מול האתגרים המוסריים של ימינו" (מתוך המסמך).רבים ממאמיניה הקתולים של הכנסייה הכריזו כי בכוונתם להמשיך ולהגביר את פעולת המיסיון שפועלת גם עתה ביתר שאת, בלב ארצנו.

גילוי דעת זה הגיע ככל הנראה בעקבות ההצהרה של האפיפיור פרנציסקוס בעת ביקורו המתוקשר בפיליפינים, כי יהודים לא צריכים להתנצר על מנת לקבל את ברכתו של ישו. הצהרה זו היא המשך להצהרת הכנסייה הקתולית מחנוכה האחרון, במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל פרסום מסמך חדש, שנוסח בידי 'המועצה ליחסים בין-דתיים עם היהודים' ואושר על ידי האפיפיור . ראשית קבע המסמך כי יש להימנע מניסיונות ממוסדים לנצר יהודים. בהמשך מפורטת ההצהרה הנוכחית כי הוותיקן מודה בפה מלא כי הברית בין ה' ובין ישראל מעולם לא הופרה. המסמך אף טרח לציין מפורשות כי הכנסייה הקתולית מכירה בכך שליהודים יש חלק בישועה, וזאת אף שאינם מאמינים בישו.

מי אשם באנטישמיות?

ההנחה הבסיסית של אותם 35 רבנים החתומים על גילוי הדעת, וביניהם שמותיהם של הרב בנימין לאו ושלמה ריסקין, היא המשפט הבא: "במבט לאחור ברור כי בכך שלא השכלנו לפרוץ את מחסום הבוז והעוינות, ולא הצלחנו ליצור דו שיח... לטובת האנושות – הרי שהוחלשה היכולת לעמוד בפני כוחות הרשע של האנטישמיות".

לכאורה מאשימים הכותבים את העם היהודי באנטישמיות (של היטלר) על "שלא השכלנו" לפרוץ את מחסום הבוז והעוינות ולא הצלחנו ליצור דו שיח. האם יהודי גרמניה לא יצרו דו שיח כזה, באמצעות ר' שמשון רפאל הירש שאף שמו מצוין בגילוי דעת זה? האם יהודי אנגליה לא יצרו דו שיח עם צ'רצ'יל וחבריו? האם ויצמן לא פרגן ועזר לבריטים ודרש טובתם? האם הרצל לא יזם שיח כזה עם האפיפיור, כאשר הציע לו לנצר את כל היהודים, כדי לבלום את השנאה כלפיהם? (בעקבות שיחתו המפוכחת עם האפיפיור, הכריז הרצל שאין שום רפואה למכה האנטישמית רק שיחזרו היהודים אל יהדותם. עיין בכתביו של הרצל, "המנורה").

היינו מצפים שרבנים השמחים לקראת גילויים אלו, לא ינמיכו את כבוד ישראל ותהליך גאולתו -בהאשמת עמֵנו בהתפתחות האנטישמיות בעולם.

מתק שפתיים ומזימות סמויות

בסעיף 2 של הצהרתם, מלמדים אותנו הרבנים כי במועצת הוותיקן השנייה "תורתה של הכנסייה הקתולית השתנתה באופן מוחלט". האם ביקור האפיפיור פאולוס השישי בארץ בשנת 1965 הוכיח שינוי? האם לא המשיכה פעולת המיסיון הקתולי בארץ ובתפוצות גם אחרי הצהרת ה'נוסטרה אטאטה' שהוכרזה באותה שנה? עוינות האפיפיור גם אחרי הפרסום הזה הייתה בוטה (כך שמעתי מפי יועץ האפיפיור בהרצאה במכון ון-ליר). אמנם אי אפשר להתעלם מההכרזה של האפיפיור הנוכחי פרנציסקוס, איש מעלה בכל הנהגתו, שקבע שיהודים אינם צריכים להתנצר כדי להגיע לשלמות; האפיפיור עצמו התבטא לפני זמן קצר כאיש הומני ואמר שזכותנו "לחיות בשלום בארץ", אבל אינו מכיר בזכותנו לגור בה כזכות או כמצוות התורה. מן הסתם הוא מצפה ליום שיופיע ישו במגידו כבשורת הברית החדשה, והוא ימלוך (רחמנא ליצלן) בבית המקדש בירושלים.

אין ספק, יש שינויים באוויר הנוצרי והם עומדים מול המציאות: בפועל, גלויות ישראל מתקבצות לירושלים. עם ישראל מתגלה בתפארתו ובגבורתו התנ"כית. הגויים מבקשים להתחבר לחזון הנפלא. אלוקים מתגלה, דברי הנביאים מתקיימים ונוצרים מתנדבים בהר אפרים. גם להם יש חלק בגאולה, הם אומרים. ובלבם הם בטוחים: ישו יתגלה והיהודים יבינו שרק שקר הנחילו אותם אבותיהם. אך האמת הפוכה: הרמב"ם כתב על הנוצרים והמוסלמים, שלאחר שיראו את התקיימות דברי הנביאים על גאולת ישראל הם יבינו ששקר הנחילו אותם אבותיהם (סוף היד החזקה).

בהמשך המסמך כותבים הרבנים: "כמו הרמב"ם (הלכות מלכים פי"א ה"ד, גרסה לא מצונזרת) ור' יהודה הלוי (ספר הכוזרי, מאמר ד' כ"ב), גם אנו מכירים בכך כי הנצרות איננה תופעה מקרית או שגיאה, אלא תוצאה של תהליך א-לוהי ומתנה לעמים. בכך שהפריד בין היהדות לנצרות, הקב"ה הפגין את רצונו בהפרדה בין שותפים בעלי הבדלים תיאולוגיים משמעותיים, ולא בהפרדה בין אויבים".
מפתיע אותי מאוד כיצד חתמו רבנים על מסמך שמעוות את דברי הרמב"ם על הנצרות. כידוע הרמב"ם פסק שהנצרות היא עבודה זרה. בפירוש המשנה (ע"ז א, ג) הוא כתב: "ודע, שזו האומה הנוצרית הטוענים טענת המשיח לכל שינויי כיתותיהם, כולם עובדי עבודה זרה".

למרות ההצהרות - מפעל מיסיון אדיר בארץ

אי אפשר לטעון כי הצהרתו של האפיפיור פרנציסקוס גוררת אחריה הסכמה. רבים ממאמיניה הקתולים של הכנסייה הכריזו כי בכוונתם להמשיך ולהגביר את פעולת המיסיון שפועלת גם עתה ביתר שאת, בלב ארצנו.

בקטע מסרט הנקרא 'המסע הביתה' על טומי וולר, מייסד ארגון 'היובל' הפועל בשומרון, הוא מצוטט: "האל פתח לנו את הדלתות לעזור למתנחלים יהודים בגדה המערבית ובמקומות אחרים בישראל. אנחנו עובדים בשדותיהם, אנחנו מבקרים בבתיהם (של יהודי השומרון). אנחנו מתפללים שהאל ישתמש בנו, כדי שנהיה בעלי השפעה על המשפחות, אותם אנחנו לומדים להכיר ולאהוב... עבורנו לחלוק את הגוספל (הבשורה של הברית החדשה) אינו עניין של דיבור אלא במעשה".

נלווית לכך פעילות המבוססת על יחסים הדדיים - זה כוח ההשפעה על העם בישראל: רק משפחה אחת או אדם אחד בפעם אחת.

בכלל, תמוהה מגמת החותמים להתעלם מן העובדה שהפרוטסטנטים והאוונגליסטים מפעילים מיסיון אדיר בארץ. מיליוני אזרחים בישראל מקבלים בתיבות הדואר חומר מיסיונרי. דואר ישראל טוען שהוא חייב להעביר את מכתבי המיסיון לתיבות הדואר. אין בעלי התיבות רשאים להורות שלא ישימו את המכתבים בתיבתם (כך נכתב במכתבם אליי. להודיענו שבמדינת ישראל אין זכות לאדם למנוע הכנסת המיסיון לביתו).

עוברים על דברי הנביא

הנביא ישעיהו חזה מראש את תהליך שקיעת האמונות הזרות של הגויים. באמרו: "בִּיבֹשׁ קְצִירָהּ תִּשָּׁבַרְנָה, נָשִׁים בָּאוֹת מְאִירוֹת אוֹתָהּ" (ישעיה כ"ז, יא). נביא הגאולה מזהיר את עמנו מלקבל צדקה מהגויים – בעת ששלטון הגויים ייחלש ויתפורר. מה שיגביר את כוחם יהיו רכי לב אשר יקבלו מהם צדקה וכספים למטרות חשובות של העם היהודי. ראו פירושו של רש"י על הפסוק, ובתלמוד נפסק שכל מי שמקבל צדקה מן הגויים באופן ישיר או באמצעות חכמי ישראל עובר על דברי ישעיהו.

הנביא הודיענו שהדרך שלהם להחיות את מעמדם וכוחם היא רק על ידי שיתופם כתומכים בעם ישראל. משום כך סירבו חכמי ישראל לקבל צדקה לטובת עניי ארץ ישראל מאמו של שבור מלכא שהביאה לרבי אמי בארץ ולרבא ראש חכמי בבל 400 זוז. אף שאישה זו הייתה ידידותית לישראל, גאוני הדורות אסרו לקבל את הכסף ממנה למען עניי ישראל (עיין בבא בתרא ובפרק ראשון וברמב"ם).

חלק ממפרסמי גלוי הדעת לא שמעו את קול הנביא ישעיהו. וזה הכשילם להוציא גילוי דעת בשבחי הנוצרים ומדרגתם המוסרית.

להמשיך השפעתנו העולמית

מדאיגים דברי הרבנים בסעיף 2: "אנו מקבלים בהערכה את אישושה של הכנסייה למקומה הייחודי של ישראל בהיסטוריה הקדושה ובגאולה העתידית". ילמדונו הכותבים, איפה נשמעו דברים אלו. לא קראתי שום נוצרי המצדיק את מקומה הייחודי של ישראל, בהיסטוריה הקדושה ובגאולה העתידית. ההפך אני קורא בדבריהם של מאמיני ישו: שהם הם ישראל האמתי ושהגאולה העתידית תהיה רק בתחייתו של ישו כמלך ירושלים.

איני חולק על הידוע - התפשטות הנצרות והאסלאם כמעט סילקו את הפסילים מן העולם. אבל אל לנו להתעלם מהעובדה שרעתם של הנוצרים ממלאת את כל העולם - החרב והשקר, אטימות הלב, הצביעות וההשחתה בחיי אישות והמשפחה. אנא הקשיבו לקולו של האפיפיור שלא יכול לשתוק עוד על הנעשה בחצר הוותיקן בתחומים אלו.

אין אנחנו מתעלמים מהשינויים שעוברות הדתות השונות לאורך ההיסטוריה, אבל חלילה לנו לסמא את עינינו בטשטוש ההבדלים העמוקים שעדיין קיימים בין קדושת ישראל, מצוותיהם ומידותיהם, לבין התפיסות התיאולוגיות שעדיין מובילות את תרבות המערב והמזרח. השפעתנו העולמית תמשיך ותפעל, לא באמצעות חיבור מטשטש והושטת יד ממלכדת, אלא בהגברת קידוש השם בדמותה של מדינת ישראל וצדקת דרכה.

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם",

מגזין הנוער של עולם קטן. לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן