חיילים דתיים. אילוסטרציה
חיילים דתיים. אילוסטרציהצילום: Yaakov Naumi/Flash90

1. כשהיינו חיילים בסדיר רווחה ההלצה לפיה בכל בסיס צבאי גדול יעמדו לעולם שני חיילים בעמדת הכניסה, הש"ג. אחד מהם אחראי לכך שההיגיון לא יורשה להיכנס והשני דואג לכך שהברדק לא יברח.

ההלצה הייתה אמנם רק הלצה, אבל היא בהחלט שיקפה את התחושה של חייל פשוט העומד מול מערכת צבאית מסועפת, מסורבלת וביורוקרטית להחריד, שמידת ההיגיון והשכל הישר רחקה ממנה עד מאוד.

פקודות משונות, כללים שתכליתם ידועה רק ליודעי ח"ן, וקיבעונות מחשבתיים צבאיים, הפכו את חיינו ללא קלים. הדרך היחידה להתמודד אתם בלי לאבד את השפיות היתה כמובן ההומור הבריא.

2. הבעיה היא שהומור בריא יכול להתמודד עם הרבה מאוד שיגיונות צה"ליים, אבל לא עם כולם. סערת הזקנים הנוכחית היא אחת הדוגמאות לבעיה שיצר הטמטום הצה"לי המצוי, אבל גם ערימות של הומור לא יצליחו לרפא אותה.

בסופו של דבר, חייל מגדל זקן שהזקן שלו הוא חלק מהזהות הדתית האישית שלו, וכאלו ישנם לא מעטים, אשר נדרש כעת לגלח את הזקן, נקלע לתחושה אמתית של מצור ומצוק. גם אם למאן דהוא זה נשמע מגוחך, אבל התחושה של חייל כזה בהסרת זקנו היא תחושה דומה לתחושה שלו בעת חילול שבת.

האסוציאציה המיידית שלי היתה לימיה של מלחמת המפרץ הראשונה, אז נאלצו רבים לגלח את זקנם. התחושה אצל חלק גדול מהם היתה ממש כתחושתו של מי שנאלץ לחלל שבת לצורך פיקוח נפש, תחושה לא קלה ולא פשוטה. גילוח זקן על קדושתה של פקודה היא עבור חייל כזה פשוט בלתי אפשרי. זאת מלבד תחושת הפגיעה בדמות האישית ובזהות האישית, פגיעה שאיננה פשוטה כלל ועיקר.

3. הטמטום הצבאי במקרה הזה הוא כפול: ראשית, עצם הפקודה. על פי הפקודה החדשה נדרש החייל לקבל מלבד את אישור הרב הצבאי גם את אישור קצין השלישות הפיקודי. ואני תוהה, מחילת כבוד כולכם, מה קשור לעניין קצין השלישות הפיקודי?

בתקופת שירותי הצבאי הכיר רב החטיבה ורב האוגדה בה שירתנו את מרביתנו ברמה האישית, בשמות ממש. קצין שלישות פיקודי לא פגשתי מאז התגייסתי בגיל 19 ועד היום הזה. לא בסדיר ולא באף אחד מעשרות הפעמים שהייתי במילואים. אלו כלים יש לקצין השלישות הפיקודי על מנת להכריע בבקשות לגידול זקן? האיכות הרטורית של בקשות גידול הזקן? שיטת "כל הקודם זוכה" לפי מכסה? הגרלה לפי מכסה? מה פתאום צריך אישור של קצין שלישות פיקודי? (אלא אם כן כמובן המטרה היא סתם להשפיל את הרבנים הצבאיים).

שנית, יישום הפקודה. מכל העדויות שמגיעות למערכת ערוץ 7 עולה בעיקר שקציני השלישות הפיקודיים לא הגיבו עדיין למרבית הבקשות לגידול זקן. האמת היא שזה גם לא מפתיע. אני לא מאוד מכיר את עבודתו של קצין שלישות פיקודי (כאמור, לא פגשתי אף אחד כזה מימי), אבל איכשהו ברור לי שעל שולחנו ישנן משימות דחופות יותר מהכרעה בבקשות לגידול זקן. יתכן שיש כאן גם קצת "שיטת מצליח", לבדוק מי נשבר ומתגלח ומי לא, וכך לגלות עבור מי הזקן באמת חשוב.

השורה התחתונה היא שביום כניסת הפקודה לתוקף הצבא לא באמת ערוך ליישום הפקודה. מה עושים כשלא מצליחים לעמוד בדד-ליין? כן, פשוט דוחים אותו. אבל ככל הנראה גאוותו האישית של מי מהבכירים המעורבים בעניין גוברת על השכל הישר, וכך במקום להודיע שיישום הפקודה החדשה נדחה ל-1 במאי (תאריך מתאים יותר לטעמי מסיבות סמליות) הצבא מתעקש להיכנס לעימות מטופש ומיותר שמותיר טעם רע אצל כל הצדדים.

4. מעבר לרמה הפשוטה של הטמטום בדרג שהוציא את הפקודה, תרשו לי במטותא לטעון שיש כאן גם טמטום מסוים ברמה הבכירה יותר, זו שצריכה לראות את התמונה הכוללת, קרי הרמטכ"ל, סגנו, ראש אכ"א והמטה הכללי.

יש מישהו שבאמת חושב שיצירת סדרה של "מלחמות דת" בצבא בתוך זמן קצר זה דבר חכם? מישהו מאמין שזה יגרום לעלייה במוטיבציה של חיילים דתיים? מישהו מאמין שצה"ל בטווח הרחוק ירוויח מזה? איזה רווח יש כאן חוץ אולי מביקורת חיובית מלטפת לרגע אחד בעיתון הארץ, ביקורת שתתחלף בחרפות והשמצות בסיכול הממוקד הבא?

מדובר ברמה המערכתית בהתנהלות קצרת רואי, שהמחירים שצה"ל ישלם עליה בטווח המעט יותר ארוך יהיו רבים.

5. זה המקום להעיר הערה קטנה בנושא גיוס בנות דתיות: אחת הטענות שאני שומע בנושא הזה היא שהמעטפת הדתית שצה"ל מספק לבת הדתייה המשרתת בשורותיו עדיפה לאין ערוך מהמעטפת שמסופקת לבת השירות הלאומי. הטענה הזו נשמעת, משום שהיא במידה רבה גם נכונה. צה"ל, שמעוניין היום מאוד לגייס בנות דתיות וגברים חרדים מוכן להוריד עבורם את הירח.

אז איפה הבעיה? תסתכלו על ההסדרניקים. פעם צה"ל היה זקוק להם, ולכן הוא היה מוכן להוריד עבורם את הירח. אחר כך היתה עוד תקופה שצה"ל כבר הבין שהם בעצם מובנים מאליהם, אבל הנורמות נשארו מכוח האינרציה. אולם, ברגע שחלחלה התובנה שהם מובנים מאליהם כל היחס העוטף והמחבק פשוט נעלם. אין שום סיבה להניח שזה לא מה שיקרה אם וכאשר גיוס הבנות הדתיות וגיוס החרדים יתרחב התרחבות משמעותית לאורך זמן.

6. ועל אף כל מה שאמרנו כאן, ברשותכם הערה קטנטונת על הסדרניקים עצלנים. אם לפני הצבא לא היה לכם זקן ואחרי הצבא בתקופת הדייטים לא יהיה לכם זקן, אנא השקיעו 3 דקות מדי יום ותתגלחו. אל תגדלו זקן בתירוץ הקלוש שאתם דתיים.

אחי ההסדרניקים, אני פונה אליכם כהסדרניק (שהקפיד להתגלח) אל בני דמותו: אל תהפכו את הזקן מעניין דתי למפלט לעצלנים, אתם פוגעים בחברים שלכם. תקומו שתי דקות יותר מוקדם, זה יקל על חבריכם במלחמותיהם הצודקות.