מדברים בטלפון. מה מאחורי הקול?
מדברים בטלפון. מה מאחורי הקול?פלאש 90

ביומן ערוץ 7 הבאנו סיפור נוסף של מה שנראה כניסיון עוקץ, והפעם כזה שלא צלח בזכות עירנותה של שוש זימן, תושבת קדומים, שקיבלה שיחת טלפון מאישה שהגדירה את עצמה כנציגת מס הכנסה וביקשה פרטים מחשידים.

האישה שמעבר לקו בישרה לשוש כי על פי בדיקה שנערכה במס הכנסה מגיע לה סכום של 7000 שקלים, אך כדי לקבל את הסכום יהיה עליה לשלם סכום של 700 שקלים שמחצית מהם יוחזרו לה עם קבלת 700 השקלים.

חשדה של שוש זימן התעורר כאשר האישה שמעבר לקו ביקשה צילום של צ'ק מבוטל וגם את פרטי כרטיס האשראי שלה, על מנת שתוכל לגבות ממנה את דמי הטיפול. זימן תהתה באוזני האישה מדוע היא נצרכת לכרטיס אשראי אם היא אכן ממס הכנסה, שהרי בכוחו של מס הכנסה לגבות סכומי כסף שונים מבלי להזדקק לכרטיס אשראי. האישה שמעבר לקו לא התבלבל והסבירה שאמנם לטיפול שוטף אין צורך בכרטיס אשראי, אך מאחר ומדובר בטיפול חריג בחשבונות ישנים של שנים קודמות יש צורך בתשלום מיוחד.

"הרגשתי שמשהו לא בסדר. אמרתי שאני לא מוסרת כרטיס", מספרת זימן שביקשה מהאישה הדוברת לתת לה מספר טלפון על מנת שתוכל לחזור אליה מיוזמתה. האישה שמעבר לקו שאלה אותה למה היא לא מאמינה לה שהיא אכן נציגת מס הכנסה והוסיפה 'לא חבל לך על הזמן? מגיע לך כסף. אני רק רוצה לתת לך כסף...'.

זימן מציינת בדבריה כי האישה הדוברת ידעה נתונים אישיים עליה ועל בעלה, כמו שמות, מספרי זהות וטלפון ואף הוסיפה שהיא יודעת גם מהו מספר כרטיס האשראי שלה, אך על כך לא הייתה נכונה לתת פרטים נוספים.

בסופה של שיחה, לאחר שזימן התעקשה לקבל מספר טלפון מסרה לה הדוברת מספר כלשהו והשיחה הסתיימה. כאשר ניסתה זימן להתקשר לאותו מספר לא קיבלה שם כל מענה.

"צלצלתי לרואה החשבון שלי וסיפרתי לו על השיחה. הוא אמר שזה תרגיל ידוע ושמענו על קבוצה שמתחזה, מצלצלת לאנשים והרבה אנשים נותנים את המספר ומפסידים שבע מאות שקלים".

זימן מעריכה כי ללא הרקע האישי שלה בהנהלת חשבונות יתכן בהחלט שלא הייתה מזהה את המוקש שמונח בפניה, בעיקר לנוכח קולה המשכנע של הדוברת שמעבר לקו. "היא נשמעה כל כך משכנעת. בדרך כלל הנוכלים נשמעים משכנעים...".

בעקבות הסיפור של זימן פנינו לרשות המיסים, ושם סיפרו שאכן התופעה מוכרת וכיום נראה שכל אדם יכול להרים טלפון ולנסות להוציא סכומי כסף מאזרחים תמימים. לזאת מוסיפים שם ומציינים כי מדובר בתופעה תקופתית ולעיתים מתעורר גל של שיחות מעין אלה, ובעקבותיו תלונות שמגיעות אל רשות המיסים.

מדוברות מס הכנסה נמסר כי "עקב ניסיונות חוזרים ונשנים להוציא בצורה בלתי חוקית  מידע לגבי נישומים מאנשי רשות המסים, שבה הרשות ותדרכה את עובדיה בנוגע לנהלים המדויקים בהם יש לנהוג במקרים של בקשה למידע. בחלק מהמקרים בהם התבצעו ניסיונות מסוג אלה אף הוגשה תלונה במשטרה".