דיון בוועדת הכלכלה
דיון בוועדת הכלכלהצילום: דובר ח"כ נחמן שי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום (שלישי) דיון רביעי במסגרת השימוע הציבורי לבלימת הקטל בכבישים, יחד עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה, בראשות ח"כ קארין אלהרר.

הדיון התמקד בדו"ח שפרסם מבקר המדינה בשבוע שעבר בנושא מצלמות המהירות ואכיפת חוקי התעבורה.

ח"כ אלהרר אמרה בפתח הדיון כי דוח המבקר קשה ומעיד על כך שהמדינה מטפלת באופן שטחי בלבד בקטל בכבישים ולא עושה הכל כדי למנוע אותו. "זה אבסורד שיד אחת מציבה מצלמות ויש שנייה מאכנת אותן לרמה לא טובה ונכונה כדי למנוע קטל, בתי משפט לא יודעים להתמודד עם העומס ובסוף כולנו נפגעים", אמרה.

ח"כ כבל שב וחזר על כך שאם היה רמטכ"ל שהיה מודיע בשנה הבאה ירצחו 355 בני אדם בפיגועים הוא לא היה נשאר בתפקידו דקה אחת. הוא הוסיף כי מעטים הדו"חות של המבקר שעוסקים בחיי אדם כמו הדו"ח הזה, שדרכו ניתן לבחון את הכשל בתחום.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, אמר כי הוא מקווה שהדיון הזה יהיה טריגר לחשיבה מחודשת והוסיף כי זה לא יהיה הדוח האחרון בעניין. "כדאי שנשמע כמה מחלפים אפשר היה לבנות ב-136 מיליון השקלים שהושקעו בפרויקט ולחסוך תאונות כמו בצומת להבים ובמקומות אחרים", אמר.

יובל חיו ממשרד המבקר הוסיף כי "מה שמדאיג הוא שתוך כדי תנועה המערכות לא נעצרו כדי לבדוק את עצמן ולשאול אם הן בכיוון הנכון". הוא ציין כי 50 אלף דוחות נמחקו ואמר כי יש חולשה משמעותית במערכת האכיפה וזה הרבה מעבר למערכת המצלמות.

"עיקר המבט מופנה למשטרה, אבל חשוב להבהיר שהדוח מכוון למשרד לביטחון פנים, לשר לביטחון פנים, למערכת המשפט, לשר התחבורה ובסוף נדרשת פעולה של הממשלה", אמר.

ראש אגף התנועה, ניצב ירון בארי, הגיב ואמר כי רוב המלצות המבקר נלמדו ותוקנו. "הפרויקט הוא בן 3 שנים בסך הכל והדוח עוזר לנו להמשיך לתקן אותו. מצלמות המהירות יכולות לייצר 600 אלף דוחות בשנה ומערכת המשפט מסוגלת לטפל ב-90 אלף הזמנות לדין בלבד. אנחנו לא מצליחים לנצל את הפרויקט בצורה מלאה כי אין לנו מועדי משפט".

בארי הוסיף כי כיון יש 12 אלף דוחות שממתינים למועד למשפט. באשר לכיול המהירות אמר בארי כי אין מצלמות שצילמו לאורך זמן כשהן מכוילות על 250 קמ"ש, והסביר כי מדובר בתקופה קצרה של כשבועיים שנדרשה לכיולן. הוא התייחס לדוחות שניתנו לשוטרים ואמר כי כל 1,400 הדוחות טופלו ושוחזרו דוחות למי שהיה צריך.