איילת שקד
איילת שקדצילום: פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד צפויה להודיע בקרוב על ביטול חובת תשלום אגרות בית משפט בתביעות מכוח חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים.

עלות האגרה בתביעות מסוג זה עמדה עד היום על סך של 1,600 ש"ח. 

החוק לאיסור הפליה אוסר על ספקי שירות להפלות בין בני אדם על בסיס גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי, או הורות.

מי שנפגע מאפליה המוגדרת בחוק, יכול לתבוע פיצויים מספק השירות שהפלה אותו, גם במקרים בהם אין בידו הוכחות על נזקים שנגרמו לו כתוצאה מכך. ייחודו של החוק הוא בכך שהוא מחייב גם מקומות פרטיים לנהוג בשוויון ולא להפלות בין בני אדם.

בעקבות פניות שהגיעו לשרת המשפטים ובדיקות שערכה השרה, היא החליטה לבטל את תשלום האגרה בתביעות המוגשות על רקע זה. 

בנוסף, משרד המשפטים בימים אלו מכין אמצעים נוספים לקידום אכיפת החוק.

לדברי השרה שקד, "במסכת אבות נאמר ש'חביב אדם שנברא בצלם', מכאן נובע רעיון כבוד האדם באשר הוא אדם והערך העליון של שוויון המגיע לזולת. למרבה הצער, מסר זה טרם חילחל לכל קצוות החברה הישראלית, ולכן אנו נחשפים לתופעות מכוערות של אפלייה".

"ישנן אוכלוסיות הסובלות מאפליה וגילויי גזענות בכניסה למקומות בידור על רקע צבע עורם, מינם, מוצאם וכדומה. אוכלוסיות אלו מגיעות פעמים רבות ממעמד סוציו אקונומי נמוך, שאינו מאפשר להם לעמוד בתשלומים הנדרשים בהגשת תביעה לבית המשפט. תשלום האגרה מהווה מכשול מפני הצדק עבור אותן אוכלוסיות. ביטול האגרה הוא צעד נוסף אל עבר חברה צודקת יותר", ציינה שקד, "אני מודה לח"כ אברהם נגוסה וח"כ קרין אלהרר שהעלו בפניי את הנושא".