שדה דב. ארכיון
שדה דב. ארכיוןפלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (רביעי) בסגירת שדה התעופה שדה דב שבצפון תל אביב.

יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי "אילת לא יכולה להיות החצר האחורית של ישראל, וסגירת שדה דב תחנוק את העיר, תנתק את דרום וצפון הארץ ולא תתרום מאומה להוזלת מחירי הדיור".

לדברי מוטי שמואלי מרשות התעופה האזרחית, הקווים לאילת יועברו לנתב"ג כבר לאחר חג הפסח בשנה הבאה, וצוות תכנון מקצועי של אדריכלים, בודק בימים אלו 45 אתרים חלופיים לשדה דב. "האפשרות של השארת השדה במקומו – איננה בכלל במנדט של הצוות הזה כי הוחלט לפנות את כל השטח, ופתרונות שונים יוצעו לתושבי אילת כדי לקצר את זמן הנסיעה לנתב"ג".

ראש עיריית אילת, יצחק מאיר הלוי, תקף את ההחלטה "הזדונית ומרושעת" בחריפות ואמר כי "64 אלף תושבי אילת, הצרכן העיקרי של שדה דב, לא אוזכרו כלל בדיונים שנערכו בעניין במחשכים. כל החלופות אינן מציאותיות, ולא יחלו - ובוודאי לא יושלמו - בשנים הקרובות. סגירת שדות התעופה בתל אביב, הרצליה וחיפה – פירושה שישראל מוותרת על התעופה הפנים-ארצית".

ח''כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) הזהיר כי "90 חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה לא יתנו לסגור את שדה דב בלי חלופה ראויה. משבר הדיור הוא אמיתי אך בשמו אי אפשר לדרוס כל נורמה ושכל בריא. פינוי שדה דב יעניק דירות רק לאלפיון העליון, ולא יתרום פרומיל ליוקר הדיור".

לדברי ח''כ דב חנין (הרשימה המשותפת) שימוש בנמל תעופה בינלאומי כנתב"ג יוצר פסיכולוגיית-נוסע שונה לחלוטין משדה תעופה עירוני – "אם כבר אדם נוסע לנתב"ג הוא יעדיף לנסוע לחופש בטורקיה".

ח''כ יצחק וקנין (ש"ס) התריע כי מדובר בפרשת שחיתות כמו הולילנד. "רשות שדות התעופה מודים שנתב"ג אינו ערוך לקליטת כמות הנוסעים לאילת, ורק בהלת הנדל"ן דוחקת בנו. ממילא לפני 2029 לא תהיה תמ"א מוכנה לשטח זה".

ח''כ איתן ברושי (המחנה הציוני) איים כי "אין שום חלופה אמיתית חוץ מהשארת השדה במקומו. מבחינת סדר העדיפויות, יעד המדינה הוא פיתוח הנגב והגליל לפני עוד 12 אלף דירות יוקרה בתל אביב".

צביקה קרמן, ראש חטיבת התכנון במשרד הביטחון, הדגיש כי שדה התעופה הצבאי מתוכנן להתפנות בשנת 2019 אך זאת בכפוף לתקציבים מהאוצר, כשהפינוי אינו חלק מתקציב הביטחון השוטף, ואילו לדברי נתן שרון מאגודת התעופה הכללית, ניתן להפעיל את השדה בצורה מצומצמת לכל התעופה האזרחית. 

הוגו מרום, מתכנן שדות תעופה, מראשוני חיל האוויר ב-1948 ולשעבר טייס-ניסוי של התעשייה האווירית, הוסיף כי למעלה ממאה חברות בינלאומיות הציעו להשלים שדה תעופה בים, מול שדה דב, בתוך שלוש-וחצי שנים. "שדות תעופה סוגרים רק בגלל בטיחות-טיסה, וכל חלופה אחרת תהיה יקרה בהרבה. כל שדה-תעופה עדיף על כלום, בעיקר כשנגמר לך הדלק...".

דפנה עינדור, מנהלת אגף הכלכלה במשרד התחבורה, השיבה כי הקמת שדה בים תיארך 15 שנה לפחות, והשטח מול תל אביב ממילא לא מתאים לכך. אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה, התייחס לאפשרות הקמת שדה אזרחי בעין שמר ואמר כי הרעיון "איננו מציאותי, בעיקר כשהעיר חריש, שהמדינה כבר השקיעה בה כמיליארד ש''ח, בנתיב הנחיתה המתוכנן שלו".

איתי פנקס ארד, חבר מועצת תל אביב, אמר כי העיר זקוקה לשטח השדה, אך "אנו מזדהים עם עצירת פינוי שדה דב כל עוד אין שדה חלופי", ולדברי נציג מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי "זו דוגמה איך לא תומכים ולא מסייעים לפריפריה. ניתוק התעופה האזרחית לצפון ודרום הארץ, כשמשרד התחבורה ורשות שדות התעופה לא מטפלים במציאת חלופה ראויה וממשית".