"מקווה שהסרבן יתעשת ויתן גט"

פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, מתייחס בראיון לערוץ 7 לסוגיית סרבנות הגט על רקע המקרה שהתפרסם בנוגע לבעל הסרבן עודד גז וכן על רקע מקרה נוסף העומד בימים אלו בפני המערכת המשפטית.

פרופ' הכהן מציין כי מדובר בסוגייה בוערת, "לצערי הנושא של סרבנות הגט איננו יורד מסדר היום. בכל שנה יש עשרות נשים שמסורבות גט. יש אמנם גם גברים שמעוגנים אבל בעיקר מדובר בנשים שסובלות, או שצריכות לקנות את חרותן בכסף ולוותר על כל הזכויות שלהן וגם אם הן עושות את זה הן גם לא יכולות להשתחרר".

"לפי ההלכה היהודית הגט צריך להינתן מרצון", מסביר פרופ' הכהן את הבעייתיות הכרוכה בעניין, "מי שהיה צריך לפעול בנושא הזה זה בעיקר בתי הדין הרבניים שיש להם סמכות בהלכה היהודית. החוק הישראלי מאפשר להטיל סנקציות על סרבן גט מכוח החוק ולא רק מכוח ההלכה כמו שלילת רשיון נהיגה ושלילת מקצוע שדורש רשוי כמו עו"ד או רופא ובמקרים קיצונים גם לשים במאסר וצינוק".

לדבריו, "בתי הדין עשו שימוש בסנקציות אך לדעתי בצורה מעטה מדי. לאחרונה שמענו על סנקציה שהתפרסמה בה בית הדין פרסם את תמונתו ושמו של סרבן גט או כמו שאומרים 'בעזרת השיימניג', וכך אפשר לעשות לא מעט, אך אין ספק שסנקציה כזו חייבת לבוא עם עוד סנקציות נוספות כדי להתיר נשים מעגינותן".

פרופ' הכהן מתייחס גם למקרה הסרבנות הנוסף ומספר, "יש כרגע תיק מזעזע מבחינה אנושית של מישהי שמסורבת גט כמעט עשר שנים. במקרה הזה הוציא הדיין הרב שטסמן צו עיכוב יציאה מהארץ להורי הבעל הסרבן. הבעל הסרבן הגיש עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה אולם לשמחתי הרבה בג"ץ לא מיהר להתערב בהחלטה. אני מקווה שהסרבן יתעשת ויתן את הגט. זאת נקמה והתעללות לשמה". 

"אסור שהגט יהיה בן ערובה. צריך לעשות הכל כדי שלא יהיו עגונות ועגונים, זה גם חילול השם וגם נוגד הערכים היהודים", מוסיף פרופ' הכהן, "בתי הדין בשנים האחרונות עושים יותר. במקרים בודדים יש כפיית גט, אולם גם כשיש חיוב בגט ממעטים להשתמש בסנקציות. עדין ניתן לעשות יותר במסגרת ההלכה וכך יתמעטו המקרים של סרבנות גט".