מורשת עדות מזרח שייכת לכולם

שר החינוך בנט התייחס היום לועדת ביטון לשימור תרבות עדות המזרח, "אנחנו לא עושים טובה לעדות המזרח, אלא לכל עם ישראל".

רפאל לוי , כ"ג באדר תשע"ו

השר בנט באוניברסיטת בר אילן
השר בנט באוניברסיטת בר אילן
צילום: פלג לוי

שר החינוך, נפתלי בנט, השתתף היום (חמישי) ביום עיון בנושא "השכלה גבוהה וצמצום פערים", שנערך במרכז דהאן באוניברסיטת בר אילן.

בנט התייחס להחלטה למנות את המשורר ארז ביטון לראשות ועדה אשר תבחן את העמקת שילובם של תכנים אודות חייהם של קהילות יהדות המזרח וספרד במערכת החינוך.

בנט הזכיר בדבריו את הדברים שלא למד המערכת החינוך, "לא ידעתי ש- 80% מהתיישבות הנגב והגליל מיושבת בעולי עדות המזרח. האם למדתי אי פעם על רבי חלפון? מאור זגורי אומר שהוא מדקלם את סיפור עולי אירופה, אך לא מכיר את סיפורו של סבא שלו. אנחנו לא עושים טובה לעדות המזרח, אלא לכל עם ישראל. סיפור השואה שייך לכולם ולא רק לאשכנזים, וכך גם סיפורם של עולי עדות המזרח.  אנו נמצא את הדרך החווייתית לספר את הסיפור המלא. אני מאחל שבעוד 10 שנים כל ילד וילדה בישראל יהיו בעלי הזדמנות שווה, ללא קשר לעושרם ואושרם של הוריו".

בכנס השתתפו: מנכל מרכז דהאן ד"ר שמעון אוחיון, יו"ר וועדת החינוך בכנסת ח"כ יעקב מרגי ונשיא אוניברסיטת בר אילן הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, פרופ' מומי דהן מהאוניברסיטה העברית, ד"ר איריס בן דוד הדר מאוניברסיטת בר אילן, פרופ' ניצה דוידוביץ' מאוניברסיטת אריאל, ד"ר פנחס חליווה מהמכללה האקדמית אשקלון.

מנהל מרכז דהאן, ד"ר שמעון אוחיון, דיבר על הצורך ועל הצדק שבהוקרה לדמויות חשובות גם מעדות המזרח, והציף את בעיית הפערים בחררה שקיימת לטענתו גם היום, "צריך לזכור שסיכוייו של תלמיד בעיירת פיתוח להגיע לאקדמיה נמוך משמעותית מסיכוייו של מקבילו בראשון לציון וברעננה. אני קורא לממשלת ישראל להשקיע בתקצוב הדיפרנציאלי ולתקן את העוול הזה, אם אנו רוצים לצמצם באמת את פערי ההשכלה והתעסוקה".

יעקב מרגי, יו"ר וועדת החינוך של הכנסת, אמר, "אם היו מאפשרים לנו לקיים את השיח על שיוויון לפני שלושה עשורים לא היינו צריכים לדבר היום על צמצום פערים, ולא היו מתפלאים ואומרים- 'תראו את הפרופסור הזה שמגיע מצפון אפריקה ותראו איך הוא מצליח'. אם מישהו חושב שהשכלה גבוהה היא לא כלי לצמצום פערים - שיחזור לכיתה א'. לדחוף את החלש מאחורה זה לא רק במסע אלונקות, אלא כל הזמן, כי אנחנו חלק מקולקטיב שבו כולם ביחד, כמו בכיתה ובדומה לפלוגה. במשך שבעה עשורים היו גורמים שהיו עסוקים בלדכא את החשיבה, לדכא תרבות, לדכא חיים. צריך להנגיש את האוכלוסיות. ואין דבר כזה שאי אפשר".