מנגנון ההשמדה העצמית שלנו

צפייה בפרק השני בעונה החדשה של סדרת הטלוויזיה המצליחה "משחקי השף" הפכה אותי לאדם מודאג מאוד. דעה.

שלמה פיוטרקובסקי , כ"ו באדר תשע"ו

חתונה
חתונה
Thinkstock

1. אחד האלמנטים המשמעותיים ביותר ונשמעים תדיר בשיח הפוליטי הישראלי הוא הצורך לשמור על האופי ה"יהודי" של מדינת ישראל.

משמאל ומימין נראה שעצם הרצון לשמור על ישראל כ"מדינה יהודית" נמצא בקונצנזוס, והמחלוקת הפוליטית נסובה סביב השאלה מה הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. האם זה הזמן להיפרד משטחי יו"ש, או שמא דווקא השמירה על מחוזות ערש לידתו של העם היהודי היא הערובה לשמירת עתיד אופיה של המדינה.

אולם, צפייה בפרק השני בעונה החדשה של סדרת הטלוויזיה המצליחה "משחקי השף" גרמה לי להבין שהקונצנזוס הזה הוא רק אשליה. אשליה מסוכנת מול מציאות שהולכת ומשתנה.

2. עבור אלו מביניכם שלא צפו נציין בקצרה כי לאודישנים הגיעו ערבי הנשוי ליהודיה ויהודי הנשוי לערביה. כמויות הפירגון, האהדה ותשומת הלב שקיבלו השניים ובני משפחתם (שעל פי חוקי הפורמט מלווים אותם לאודישן) מצוות השפים ובעצם מההפקה היו בלי שום פרופורציה ליכולות הבישול שלהם. המסר שאותו ניסתה התכנית להעביר היה ברור ונוסח על ידי אחד השופטים בבהירות, "האהבה מעל הכל".

הפרק הזה הוא סימן ברור (ולא הסימן הברור היחיד) לכך שעברנו מהשלב הקודם שבו חוקי הפוליטיקלי-קורקט הכתיבו לנו אי גינוי של נישואין מעורבים לשלב הנוכחי, שלב שבו המדיה מעודדת את התופעה, ממש כך. אין שום דרך אחרת להבין את מה שקרה על המסך בתכנית הבישול. העידוד לתופעה היה ברור ומוצהר, ללא שום הסתייגות.

3. בשלב הזה תרשו לי לקחת אתכם לביקור קצרצר בארה"ב. שם, בריכוז היהודי הגדול בעולם או השני בגודלו בעולם, תלוי איך סופרים, רשויות המדינה אינן רשאיות לספור יהודים. זה מנוגד לחוקה. מי שכן סופר את היהודים הם הארגונים היהודים, שנעזרים לשם כך בדמוגרפים. ואיך סופרים שם יהודים? פשוט שואלים. מי שמשיב לסקר כי דתו היא יהודית נספר כיהודי. 

בספירה האחרונה עלה נתון מעוד מעניין. מבין שכבת בני ה-18, הצעירים היהודים העומדים על סף התחלת חייהם, כמחצית הם ילדים להורה יהודי אחד בלבד (אב או אם). אם ההלכה היא לא אלמנט מכריע בחיינו, מדובר לכאורה בנתון נפלא. אנשים שרק אחד משני הוריהם היו יהודים מרגישים כיהודים ואף מזדהים חברתית כיהודים. אולי בעצם נישואי תערובת זה דבר טוב?

התשובה, כמו תמיד, נמצאת בפרטים, והפרטים במקרה הזה מדברים ברור מאוד. בהמשך הסקר ביקשו עורכיו לברר בקרב היהודים מה משמעותה המעשית של הזהות היהודית עבורם. הפרטים האפשריים הם רבים אך מתוכם נבחרה שורה של פרטים מרכזיים כמו עריכת ברית מילה לילדים, עריכת ליל הסדר, הדלקת נרות חנוכה, ביקור תקופתי בבית תפילה (על פי הזרמים השונים) וכדו'.

מהתוצאות עולה בבירור שאותם יהודים שרק אחד מהוריהם הוא יהודי מקיימים בממוצע הרבה פחות אלמנטים של זהות יהודית מיהודים ששני הוריהם יהודים. במילים אחרות, הם אולי מגדירים את עצמם יהודים, אך בפועל הם הרבה פחות יהודים. הדור השני של היהודים הללו מספק בדרך כלל בהגדרה העצמית כביטוי לזהותו, בדור השלישי כבר לא ברור מה יישאר מהזהות הזו.

את הסיור הקצר הזה בארה"ב ערכנו למטרה אחת, על מנת להוריד מעל השולחן את הטענה הרווחת בקרב ציבורים חילוניים רחבים לפיה נישואי תערובת אינם פוגעים בזהות היהודית. הם פוגעים באופן מהותי והסטטיסטיקה אינה משקרת.

4. אם גורלו של העם היהודי, עם קטן ומיוחד, יקר ללבנו, תכניות טלוויזיה כמו זו שבה צפיתי לא יכולות להשאיר אותנו אדישים. צריך לצאת ולזעוק, ולמצוא את הבמות הנכונות לזעוק, שמה שמוטל כאן על כף המאזניים הוא המשך קיומו של העם היהודי.

החילוניות מציבה אמנם אתגר קשה מאוד בפני השמירה על הזהות היהודית, אבל אם הזהות הזאת חשובה לציבור החילוני הוא חייב לנסח לעצמו אידאולוגיה ברורה שתתמוך בכך. ללא אידאולוגיה כזו שכוללת גם "מצוות" מעשיות הזהות היהודית של קבוצת הרוב הישראלית, הקבוצה החילונית, תתפורר מהר מאוד, הרבה יותר מהר ממה שנדמה.