דוד אמסלם
דוד אמסלםצילום: חזקי עזרא

העלאת שארית יהודי אתיופיה מביאה היום (שני) למרד-זוטא בקואליציה.

שני חברי כנסת מהליכוד, אברהם נגוסה יו"ר ועדת הקליטה, ודודי אמסלם יו"ר ועדת הפנים, מאיימים לא להצביע היום עם הקואליציה, בעקבות הנחיית ראש הממשלה שלא להמשיך בעליה. כך אמרו השניים בישיבה משותפת של וועדות הקליטה והפנים.

איומם של השניים נמסר בתגובה על דבריו של נציג משרד ראש הממשלה, אודי פראוור, כי בניגוד להחלטת הממשלה להעלות את 9,000 שארית יהודי אתיופיה, הממתינים בגונדר ואדיס אבבה, יועלו בשנה הקרובה רק כ-500 זקנים, חולים ובודדים. פראוור הודה בדיון כי זו הנחייתו של ראש הממשלה.

נגוסה הוסיף, "משקרים לנו ומרמים אותנו. ערך העלייה הוא תלוי-גיאוגרפיה. הפקידים מחפשים תירוץ כדי לא להעלות יהודים אלו, והתקציב הוא רק תירוץ שכזה. משרד הקליטה יכול למנוע את עלייתם, גם של חמש מאות העולים המובטחים, ע"י מניעת סל קליטה מהם. בדיוק כפי שעשה בעבר".

לדברי דוד אמסלם, "מדובר בתשובה מבישה, סוחרים בבני אדם כאילו הם תפוחי אדמה. אם בנו של ראש הממשלה היה תקוע בגונדר – כבר מזמן הוא היה כאן. העלאת אלפיים איש בלבד בשנה, כולל אחזקתם במרכזי הקליטה, סל קליטה ולימודי עברית, יעלו – לפי נתוני הסוכנות ומשרד הקליטה עצמם – 60 מיליון ₪ בשנה בלבד, מול 3 מיליארד ₪ בשנה בהערכות המאיימות של האוצר".

ח"כ עומר בר לב (המחנה הציוני) ציין כי "ממדינה קולטת-עליה אינני מצפה לתשובה בירוקרטית. ישראל ידעה לקלוט גם מיליון איש בזמן קצר". חברתו לסיעה, שלי יחימוביץ, הוסיפה כי "חוק התכנית הכלכלית מעוררת חלחלה. היחס הזה  הוא פשוט גזענות".

לדברי נציגת האוצר, רבקה לויפר, חוק התכנית-הכלכלית התלת-שנתית מגביל ומעצב את עבודת הממשלה, וכל החלטת ממשלה שמחייבת פעולה בשנים הבאות –חייבת לבוא עם מקור תקציבי לכך. יצחק מולה, מיוצאי אתיופיה, השיב לה כי "זאת מכונת דילול. אתם פשוט מחכים שאנשים ימותו. הזעם הכבוש אצל בני הקהילה יתפרץ בסופו של דבר".

לצפייה בדיון הסוער