תחרות זיהוי צפרים
תחרות זיהוי צפריםצילום: קובי פינקלר

בפעם השלישית בישראל – 130 צפרים מכל העולם יגיעו לארץ כדי להתחרות ביניהם על תואר הצפרים הטובים בעולם - אלופי הנדידה לשנת 2016 של החברה להגנת הטבע וארגון הצפרות הגדול בעולם, בירדלייף, בשיתוף משרד התיירות.

במשך 24 שעות רצופות, מחצות של יום שני ועד חצות של יום שלישי, ינסו הצפרים לזהות ולתעד כמה שיותר מינים של ציפורים בתוך שטח מוגדר, בערבה, באילת ובנגב – מניצנה במערב, דרך צומת טללים, עד צומת הערבה במזרח, ולמטה, עד אילת.

מפת התחרות

על פי נתוני בירדלייף, מדי שנה ניצודות כמיליון ציפורים ביוון, באופן בלתי חוקי. בישראל יוקדשו ההכנסות למאבק בציד של תור מצוי, הנמצא בירידה משמעותית של עשרות אחוזים ושל שליו נודד, המותרים לציד בארץ. לאור מצבם ההולך ומידרדר של השניים, בחברה להגנת הטבע סבורים כי יש להוציאם מרשימת המינים המותרים בציד.

את התחרות, שתתקיים ביום שלישי, 29 למרץ, מארגן מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, ביחד עם בירדלייף, זו השנה השלישית. השנה התחרות תתקיים בשיתוף עם משרד התיירות. בשנה שעברה זכו בתחרות קבוצת הזהבנים מירושלים, שזיהתה במשך יממה, 179 מינים שונים של ציפורים ובמקום השני סיימה קבוצת הדוכיפת, עם 176 מינים. במקום הראשון הבינלאומי, סיימה קבוצת אמריקן דיפר, עם 168 מינים, הפרש של מין אחד בלבד מהקבוצה הפינית, שסיימה במקום השני.

בשנה שעברה השתתפו בתחרות 16 קבוצות מישראל ועוד 16 קבוצות מחו"ל, מ – 12 מדינות. השנה התחרות הפכה לפופולארית יותר וייקחו בה חלק כ – 40 קבוצות, 25 מהארץ ועוד כ – 16 מחו"ל, בהן שתי הקבוצות שסיימו בשנה שעברה במקומות ראשון ושני. הקבוצות השנה יגיעו מיוון, ספרד, דרום אפריקה, ארה"ב, הולנד, גרמניה, פנמה, פינלנד, דנמרק, אוסטריה ועוד מדינות. בכל קבוצה יהיו בין 3 ל – 5 צפרים, ובסך הכול ישתתפו בתחרות כ - 130 צפרים, כולל ילדים בני 6-7.

בישראל יוקדשו ההכנסות למאבק בציד של שניים מהמינים האייקוניים הנודדים דרך ישראל: תור מצוי ושליו נודד, המותרים בציד בארץ.

תור מצוי הוא מקיץ בישראל (מקנן) ונודד. בעבר תור מצוי היה אחד מהמינים הנפוצים ביותר בעונת הקינון, אולם התמונה השתנתה ללא הכר והמידע המתקבל היום קשה ומצביע על ירידה דרמטית. ברמה העולמית שונה בשנת 2015 מעמדו והוא הוכנס למועדון הלא יוקרתי של שלוש הקטגוריות הבעייתיות.

על פי בירדלייף אינטרנשיונל (הגורם המוסמך בנושא קביעת מעמדן של עופות) מאז שנות ה - 80 הצטמצמה אוכלוסיית התורים המצויים בכ - 80-90% ובחברה להגנת הטבע מעריכים כי בספר באדום של מיני הציפורים בישראל, המגובש בימים אלה, התוצאות יהיו דומות.

"בנדידה אנחנו רואים בישראל ירידה מסיבית", מסביר דן אלון, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע. "אם בעבר היינו רואים בסתיו מאות אלפים בלהקות באזור עמק בית שאן ומקומות אחרים, בשנים האחרונות המספרים קטנו מאוד".

גם אוכלוסיית השליו הנודד נמצאת בירידה מתמדת והסיכון העיקרי היום נובע מפגיעה באזורי נדידה, בעיקר לכידה ברשתות במצרים. שלווים אינם מזיקים, אך עתידם אינו ורוד ולכן בחברה להגנת הטבע סבורים כי יש לבחון את הוצאתם מרשימת המינים המותרים בציד.

"הציד הפרוע ביוון מתקיים בעיקר באיים, בייחוד באתרי התיירות Zakynthos ו - Santorini ובלכידה בלתי חוקית של ציפורי שיר, לשוק ציפורי הכלוב", מסביר יהונתן מירב, ממרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע וממארגני התחרות. "השנה התחרות מגייסת כספים להגנה על ציפורי בר מציד בישראל. אנחנו שואפים להסדיר את נושא הציד של מינים כמו תור מצוי ושליו, מתוך כוונה לעצור את הציד במינים אלו. שני המינים, גם התור וגם השליו, הולכים ונעלמים מהעולם, מצבם לא טוב והתור המצוי נמצא במסלול בטוח להכחדה, אם לא נטפל בעניין באופן נחוש".