בית דין עצמאי
בית דין עצמאיצילום: ''גיור כהלכה''

אלי כהן, מנהל הפעילות של רשת בתי הדין “גיור כהלכה”, חשף הבוקר (שלישי) בדיון שהתקיים בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת את נתוני הגיור של בתי הדין העצמאיים.

לדבריו, מאז הוקמו לפני כחצי שנה, גוירו בבתי הדין 150 אנשים, רובם נשים וילדים, כמו כן, פנו לבתי הדין עד עתה כ-600 איש, חלקם יוגשו לגיור בקרוב.

בכך הופכים בתי הדין של “גיור כהלכה” לרשת בתי הדין העצמאיים הגדולה בישראל, במקביל לכך שחלה ירידה של 10% במספר המתגיירים במערך הגיור הממלכתי.

במהלך הדיון הבוקר קראו שורה של חברי כנסת לנציגי מערך הגיור הממלכתי שנכחו בו להכיר בגיורים של “גיור כהלכה”. בין הקוראים לכך היו חברי הכנסת אברהם נגוסה (הליכוד), יואל רזבוזוב (יש עתיד), סופיה לנדבר (ישראל ביתנו), קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ועוד.

מנגד, הרב יצחק פרץ, ראש מערך הגיור הממלכתי, טען כי הכרה כזאת עומדת בניגוד להתנהלות תקינה של מוסדותיה הממלכתיים של המדינה. “כמו שיש בית משפט אחד וכנסת אחת, כך צריך שתהיה רבנות אחת, אחרת יהיה פיצול בעם ישראל”.

בעמדתו תמך גם ח”כ מוטי יוגב (הבית היהודי) שטען כי אין לפרוץ את המסגרת של הרבנות הראשית בכדי שלא לחלק את העם לכמה עמים אך במקביל על הרבנות להקל ככל האפשר על הליך הגיור במערך הגיור הממלכתי.

בפני הוועדה הופיעו אף שורה של רבנים השותפים ליוזמה של “גיור כהלכה”, המונהגת הלכתית על ידי זקן רבני הציונות הדתית וראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים, הרב נחום רבינוביץ’. בין הרבנים שהופיעו בוועדה היו הרב ד”ר שאול פרבר, יו”ר ארגון עתים, הרב בני הולצמן, רב הקיבוץ מעלה גלבוע, והרב חיים אמסלם.

שלושת הרבנים טענו בוועדה כי הגיורים שנעשים ב”גיור כהלכה” נעשים תוך הקפדה על ההלכה וכי הם תואמים את מדיניותה של הרבנות הראשית מזה דורות ועל כן דרשו שהמתגיירים בגיורים אלה יוכרו על ידי המדינה.

אליהם חבר גם פרופ’ בני איש שלום, ראש בית מורשה ומהשותפים ליוזמה, שטען כי הסיבה לקיומם של בתי הדין העצמאיים היא משום שרק 40% מהמגיעים לקורס הכנה לגיור של ‘נתיב’ עוברים את הגיור במערך הגיור הממלכתי.

“אנחנו צריכים לבוא ולקבוע עובדות ולהגיד יש דרך אחרת לעשות גיור, שהיא הלכתית ואורתודוקסית", אמר הרב שאול פרבר. ''כיום לאור הפצצה המתקתקת הדמוגרפית, ולאור המחוייבות האתית שלנו לעולים מברית המועצות לשעבר, אנחנו צריכים להשתמש בכל כלי שנמצא בידינו. כיום יש אפשרות להתגייר עם רבנים שהם גדולי תורה.

''ב'גיור כהלכה' יש לנו מענה שאין במערך גיור הממלכתי. תוך כמה חודשים נגייר למעלה מ-30% מהגיורים בישראל. אני קורא לוועדה לתמוך בהכרה לגיורים האלה”, הוסיף הרב פרבר. הרב אמסלם טען כי אי ההכרה בגיורי "גיור כהלכה" מצד הרבנות "עומדת בניגוד להלכה עצמה".