יואב קיש
יואב קישצילום: דוברות הכנסת

חבר הכנסת יואב קיש, יוזם הצעת החוק לביטול חוק הסופרים, מתייחס בברכה להחלטתה של שרת התרבות, מירי רגב, לבטל את החוק שלדבריו פגע בסופרים לא פחות מכפי שפגע בצרכנים.

בראיון ליומן ערוץ 7 מסביר חבר הכנסת קיש את עמדתו ומזכיר כי "גם כשחוקקו את החוק הזה בממשלה הקודמת היה ברור שבמודע הממשלה תעלה את מחירי הספר והאזרחים ייפגעו. סברו אז שזה מחיר שמוכנים לשם כדי שהסופרים ירוויחו יותר, אבל מה שקרה זה שכמות הספרים שנמכרו ירדו דרמטית, ואז סופר הרוויח פחות, כלומר לא רק האזרחים נפגעו אלא גם הסופרים נפגעו".

קיש מחדד את הדברים ומדגיש כי בתקופה בה יושם חוק הסופרים נפגעו בעיקר סופרי ביכורים, אותם שהשאיפה הייתה לחזק אותם. לדבריו סופרים רבים מעידים על הפגיעה הדרמטית ביכולת ההשתכרות שלהם מהרגע בו נחקק החוק שגרם לציבור לרכוש הרבה פחות ספרים מבעבר בשל מחירם הגבוה.

בדבריו דוחה חבר הכנסת קיש את הטענות לפיהן נתוני 2015 שעדיין לא פורסמו מעידים על חזרה למתווה של עלייה במכירת הספרים בישראל, ואם הייתה השרה רגב ממתינה לנתונים אלה היו מסקנותיה אחרות. לדבריו המספרים המוכרים לא אינם מדברים על ירידה קלה ברכישת הספרים אלא על קריסה של ממש ומדובר בממדים של כחמישים אחוזי ירידה, "יש כאן בעיה דרמטית".

עם זאת הוסיף חבר הכנסת קיש וציין כי יתרונו היחיד של החוק הוא ההתמודדות עם חשש למונופול של המוציאים לאור שישווקו רק את ספריהן שלהן ולא את ספרי המתחרים, אך למאבק שכזה, הוא קובע, אחראי הממונה על ההגבלים העסקיים ולא על החוק להיות זה שיגביל מכירות, "אנחנו לא מדינה קומוניסטית. יש לכך את הרשויות הרלוונטיות והן שיטפלו בזה".