אילן גילאון
אילן גילאוןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הכנסת אישרה היום (שני) תקנות משרד הבריאות המחייבות הנגשה פיסית של כל בתי החולים, מרפאות קופות החולים, מבני משרד הבריאות וכן מרפאות מרכזיות אחרות לבדיקות דימות, התפתחות הילד ועוד.

זהו שלב נוסף בהתקנת תקנות הנגישות ויישומן בשטח, תהליך אשר מובל על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים. יו"ר תת הועדה להתקנת תקנות הנגישות הוא ח"כ אילן גילאון המקדם את החקיקה.  

התקנות עוסקות בנגישות פיסית של המבנים וסביבת המבנים, בכל בתי החולים וכן במרפאות של קופת חולים, משרד הבריאות ובמרפאות מרכזיות אחרות כגון מרפאות שנערכות בהן בדיקות דימות, מרפאות מוכרות על ידי משרד הבריאות של התפתחות הילד וכדומה.

לאחר כניסת התקנות לתוקף, כל החייבים יכינו תכנית הנגשה ושר הבריאות החדש יקבע בצו את פריסת הנגישות המדורגת כך שתוך מספר שנים כל בתי החולים והמרפאות יהיו נגישים כאמור.

אחיה קמארה, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אמר כי "מוסדות בריאות, מטבעם, נועדו לשרת את הציבור הרחב, כולל כמובן אנשים עם המוגבלות, אשר לעיתים נזקקים לסיוע רפואי ממושך ומורכב. התקנות נועדו להבטיח שאנשים עם מוגבלות יוכלו ליהנות משירותי בריאות הולמים, שוויוניים וראויים. מדובר בשלב חשוב של הנגשת אחד מהשירותים המרכזיים הניתנים לציבור אם לא החשוב שבהם.

''תהליך התקנת התקנות נמשך זמן רב וערב הבחירות האחרונות היינו משוכנעים שהתקנות יעברו ויצרו שינוי מהותי בחייהם של אנשים עם מוגבלות, ובנגישות מוסדות הבריאות עבורם, אולם לצערנו זה לא קרה. כעת יש לפעול ליישומן של התקנות בפועל, ולהשלמת נושאים שעוד לא נדונו. לציבור כמו גם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלת יש סמכות לאכוף ולתבוע את הנגישות אם הוראות התקנות הללו יופרו", הוסיף.

הנתונים הסטטיסטיים מראים כי אנשים עם מוגבלות מדווחים על צורך בטיפולים רפואיים בשיעור גבוה יותר מאנשים ללא מוגבלות. בקרב אנשים בגילאי העבודה, 82%  מהאנשים עם מוגבלות מדווחים על צורך בטיפול רפואי ופרה רפואי, לעומת 44% בקרב אנשים ללא מוגבלות.